Reklama:

Schillerová na Stanjurovi nenechala nit suchou: Chybí miliardy, hrozí přerušení klíčových staveb

Alena Schillerová
Alena Schillerová
Foto: Profimedia
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 8. 10. 2025

Rozhovor: Bývalá ministryně financí a místopředsedkyně ANO Alena Schillerová v rozhovoru pro ŽivotvČesku.cz tvrdí, že v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) chybí desítky miliard korun a hrozí zastavování staveb. Kritizuje končící kabinet za »marketingový rozpočet« a vyzývá vládu, aby ještě před svým odchodem chyby napravila. Rozhovor se odehrál v kontextu povolebních vyjednávání, kdy ANO jedná s Motoristy a SPD o budoucí vládě, současně vláda Petra Fialy projednává rozpočet SFDI.

Reklama:

Kolik peněz podle vás v rozpočtu SFDI skutečně chybí? Mluví se o 40, 60 i 80 miliardách.

Podle rozpočtu SFDI chybí zhruba 40 miliard korun. Po návštěvě ředitele ŘSD Radka Mátla u Andreje Babiše ale vyvstaly další sporné položky, a to, že evropské peníze jsou v řadě případů nejisté. Proto se ten odhad dnes pohybuje výš, v rozmezí, o kterém mluvíte.

Reklama:

V čem je podle vás rozpočet státu a SFDI nejproblematičtější?

Ten rozpočet je velmi problematický. Vláda by měla věci neprodleně napravit, protože zastavení staveb je pro zemi klíčový problém. Brzdí to infrastrukturu, tím i ekonomický růst. ODS, nejsilnější strana odcházející vlády, zvolila přístup, který podle mě k tomuto stavu vede.

Proč se to podle vás děje?

Kvůli snaze »vejít se« do rámců rozpočtového schodku. Dosluhující ministr financí Zbyněk Stanjura podle mě každý rok používal rozpočtové triky. Dlouhodobě jsem ho za to kritizovala. Teď to celé uzavírá velmi nešťastně.

Andrej Babiš vyzval ministra dopravy Martina Kupku, aby vláda »narovnala« financování dopravních staveb, a premiéra Fialu k přepracování rozpočtu. Co když vláda odpoví, že už končí a ať si to nová vláda udělá po svém?

Vláda je u moci ještě několik měsíců a má exekutivní zodpovědnost. Rozpočet SFDI má nyní na programu. A má ho narovnat tak, aby se nemusely zastavovat rozběhnuté i připravené stavby. Varovali jsme před tím už před volbami, ředitel Mátl ty obavy potvrdil, kdy zákaz podepisování smluv, přerušování výstavby a další kroky mohou vést k významným ekonomickým škodám. Pokud to vláda nenapraví, hnutí ANO to po převzetí odpovědnosti udělá, ostatně jako vždy.

Nazvala jste to »marketingovým rozpočtem«. Co tím myslíte konkrétně?

Je to rozpočet vyfabulovaných příjmů a nedostatečných výdajů, aby to »na papíře« vypadalo, že je schodek nižší než poslední covidové roky. Ve skutečnosti je to jen nafouknuté na příjmové straně a chybí položky nezbytné pro fungování státu.

Pokud by se rozpočet přepracoval, kam by se mohl schodek vyšplhat? Až ke 360 miliardám?

Bez detailního pohledu do rozpočtu to teď neřeknu. Vláda ho stejně musí poslat znovu do Sněmovny a opravit. Nelze vyloučit, že se schodek bude muset navýšit, ale dokud neuvidíme konkrétní čísla a strukturu, je to spekulace.

Jak vážné by byly dopady, pokud by se peníze nenašly?

Reálně hrozí přerušení či nezahájení staveb, a to od úseků dálnic po vysokorychlostní tratě. Považuji za neuvěřitelné, že se to v této fázi dopustilo, jde to k újmě státu.

ANO deklaruje snahu dohodnout se o půdorysu vlády s SPD a Motoristy v řádu dní a do ustavující schůze Sněmovny (3. listopadu) chce mít hotovou koaliční smlouvu. Kabinet Petra Fialy se mezitím dál schází a projednává mimo jiné rozpočet SFDI, o němž se vede spor, kdy opozice mluví o chybějících desítkách miliard, vláda to odmítá. Podle standardní praxe by končící kabinet neměl přijímat opatření s významným dopadem na rozpočet, která lze odložit, nicméně odpovědnost za plynulé financování dopravních staveb nese do jmenování nové vlády stále on.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: