Vysvědčení jako symbolický konec stresové etapy. Známky nás vrací do normálu, říká sociolog

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek
Foto: Profimedia
Eliška Reiglová | Redaktorka
[email protected]
Publikováno: 30. 6. 2021

Školáci a studenti se po náročném školním roku dočkali vysvědčení a vytoužených prázdnin. Kvůli pandemii strávili většinu měsíců doma za počítačem při distanční výuce a rozhodně nešlo o příjemné období. Společně s letními prázdninami tak přichází i velká úleva. "Je to jeden z okamžiků, které jsou považované za symbolické začátky nebo symbolické konce. Tyto dny používáme jako orientační místa v našem životě a máme v nich příležitost vnímat to tak, že vracíme život trochu do normálu," řekl pro ŽivotvČesku.cz sociolog Vojtěch Bednář a vyjádřil se i k hodnocení známkami, které bývá často kritizované.

V uplynulém školním roce studium zásadně ovlivnila pandemie koronaviru, kvůli které byli žáci a studenti středních i vysokých škol odkázáni dlouhé měsíce jen na distanční výuku. Do tříd se podívali jen minimálně, neměli příležitost denně vídat kamarády a studium přes počítač mělo řadu nevýhod, například menší soustředěnost. S vysvědčením a přicházejícími prázdninami proto nejen dětem, ale i jejich rodičům, spadl kámen ze srdce.

"Je to jeden z okamžiků, které jsou považované za symbolické začátky nebo symbolické konce. Tyto dny používáme jako orientační místa v našem životě a máme v nich příležitost vnímat to tak, že vracíme život trochu do normálu. Jak byl ten školní rok strašlivý, protože jeho větší část proběhla virtuálně a návrat do normálu byl stresový i pro ty, kteří se na něj těšili, tak jeho konec je bodem, po kterém doufáme, že bude vše vypadat tak, jak jsme zvyklí. Na začátku září přijde další bod, kdy začíná další cyklus," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz sociolog Vojtěch Bednář, jak je poslední školní den mezi lidmi vnímán.

Už dlouhodobě je kritizováno hodnocení známkami, které údajně nemá žákům poskytovat ideální náhled na jejich výkony ve výuce. Ministerstvo školství v lednu vzhledem k pandemii doporučilo, aby se od známkování ustoupilo a aby žáci byli hodnoceni slovně. Tak se nakonec nestalo a jedním z důvodů může být i to, že hodnocení známkami je dlouhodobě známý a prověřený systém, který se neuplatňuje jen ve školství.

"Hodnocení známkami je tradiční. Známe ho a díky tomu si ho dokážeme stáhnout k sobě i našim dětem. Je to něco, v čem se orientujeme a to je důležité. Jde o součást instituce - všimněte si, když dostanete dotazník, abyste ho vyplnili, tak máte hodnotit jako ve škole. Vy pak přesně víte, jak to oznámkovat. Je to proto, že jde o dobře známou škálu. Jedna z kritik, která se k tomu vede, je, že škála je jen pětibodová, ale není, má asi devatenáct bodů. Musí se k ní připočítat minusy, plusy a mezistupně, které jsou okolo," uzavřel Vojtěch Bednář pro ŽivotvČesku.cz.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.