Zákazníka bez respirátoru může obchod vykázat a nemusí ho obsloužit. Není to diskriminace, říká právnička

Nakupování – Ilustrační snímek
Nakupování – Ilustrační snímek
Foto: Profimedia
Eliška Reiglová | Redaktorka
[email protected]
Publikováno: 24. 8. 2021

Česká obchodní inspekce (ČOI) informovala, že se v poslední době čím dál častěji setkává s dotazy ohledně údajné diskriminace spotřebitele, který není bez respirátoru vpuštěn do prodejny, nebo ho zaměstnanci odmítnou obsloužit. Obchodní subjekty ani zaměstnanci se přitom ničeho špatného podle právničky nedopouští, a kdyby měl soud takový spor mezi zákazníkem a obchodem řešit, ve prospěch zákazníka by nedopadl. "Obchodní subjekt, ať je to jakýkoliv, vystupuje v zájmu toho, aby zachoval a ochránil zdraví svých zaměstnanců," řekla pro ŽivotvČesku.cz renomovaná právnička Dagmar Raupachová.

Mluvčí ČOI v tiskové zprávě uvedl, že dotazy na údajnou diskriminaci se množí a zároveň se ohradil proti dezinformaci, že Česká obchodní inspekce trestá prodejny, do kterých nejsou zákazníci bez respirátoru vpuštěni či nejsou obslouženi. "Informace o tom, že ČOI takové jednání postihuje, je falešnou zprávou, která je často šířena na sociálních sítích," napsal Jiří Fröhlich.

Opatření aktuálně nejsou přísná. Respirátor je povinný ve vnitřních prostorách, v prostředcích hromadné dopravy, či například ve zdravotnických zařízeních. Přesto se podle ČOI najde mnoho lidí, kteří ho odmítají nosit právě do prodejen a pokud je ostraha vykáže či nejsou u pokladny obslouženi, myslí si, že jsou diskriminováni. Podle právničky tomu tak ale není.

"V tomto konkrétním případě to nelze označit jako diskriminaci, protože je to nařízení, opatření pro to, aby se nemoc nerozšiřovala. Obchodní subjekt, ať je to jakýkoliv, vystupuje v zájmu toho, aby zachoval a ochránil zdraví svých zaměstnanců. Jsem absolutně přesvědčená o tom, že pokud by to rozhodoval soud, je to bez šance na úspěch. Proto bych od toho odrazovala, protože by to byla ztráta energie, času i peněz," řekla pro ŽivotvČesku.cz Dagmar Raupachová.

Především v období lockdownu, kdy nebylo možné si v kamenném obchodě koupit téměř nic jiné...

Závěr advokátky podporuje i Česká obchodní inspekce. Prodávající podle ní sleduje legitimní cíl, kterým je ochrana dalších zákazníků a zaměstnanců provozovny před jejich nakažením nemocí covid-19. Nošení respirátoru pak žádným způsobem nenarušuje důstojnost zákazníka.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Zavřít reklamu