Reklama:

Zákazníka bez respirátoru může obchod vykázat a nemusí ho obsloužit. Není to diskriminace, říká právnička

Nakupování - Ilustrační snímek
Nakupování – Ilustrační snímek
Foto: Profimedia
Eliška Reiglová | Redaktorka
[email protected]
Publikováno: 24. 8. 2021

Česká obchodní inspekce (ČOI) informovala, že se v poslední době čím dál častěji setkává s dotazy ohledně údajné diskriminace spotřebitele, který není bez respirátoru vpuštěn do prodejny, nebo ho zaměstnanci odmítnou obsloužit. Obchodní subjekty ani zaměstnanci se přitom ničeho špatného podle právničky nedopouští, a kdyby měl soud takový spor mezi zákazníkem a obchodem řešit, ve prospěch zákazníka by nedopadl. "Obchodní subjekt, ať je to jakýkoliv, vystupuje v zájmu toho, aby zachoval a ochránil zdraví svých zaměstnanců," řekla pro ŽivotvČesku.cz renomovaná právnička Dagmar Raupachová.

Reklama:

Mluvčí ČOI v tiskové zprávě uvedl, že dotazy na údajnou diskriminaci se množí a zároveň se ohradil proti dezinformaci, že Česká obchodní inspekce trestá prodejny, do kterých nejsou zákazníci bez respirátoru vpuštěni či nejsou obslouženi. "Informace o tom, že ČOI takové jednání postihuje, je falešnou zprávou, která je často šířena na sociálních sítích," napsal Jiří Fröhlich.

Opatření aktuálně nejsou přísná. Respirátor je povinný ve vnitřních prostorách, v prostředcích hromadné dopravy, či například ve zdravotnických zařízeních. Přesto se podle ČOI najde mnoho lidí, kteří ho odmítají nosit právě do prodejen a pokud je ostraha vykáže či nejsou u pokladny obslouženi, myslí si, že jsou diskriminováni. Podle právničky tomu tak ale není.

Reklama:

"V tomto konkrétním případě to nelze označit jako diskriminaci, protože je to nařízení, opatření pro to, aby se nemoc nerozšiřovala. Obchodní subjekt, ať je to jakýkoliv, vystupuje v zájmu toho, aby zachoval a ochránil zdraví svých zaměstnanců. Jsem absolutně přesvědčená o tom, že pokud by to rozhodoval soud, je to bez šance na úspěch. Proto bych od toho odrazovala, protože by to byla ztráta energie, času i peněz," řekla pro ŽivotvČesku.cz Dagmar Raupachová.

Závěr advokátky podporuje i Česká obchodní inspekce. Prodávající podle ní sleduje legitimní cíl, kterým je ochrana dalších zákazníků a zaměstnanců provozovny před jejich nakažením nemocí covid-19. Nošení respirátoru pak žádným způsobem nenarušuje důstojnost zákazníka.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: