Reklama:

Zdraží jídlo i pivo. Po covidu stoupnou ceny ve městech, na vsi porostou plíživě, shodují se experti

Alkohol - ilustrační foto
Alkohol – ilustrační foto
Foto: Pixabay
Josef Šťastna | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 11. 5. 2021

Ceny jídla a nápojů v českých restauracích porostou. Nepůjde ale o plošné zdražení, každý podnikatel bude muset zdražovat tak, aby nepřišel o hosty. V menších obcích půjde o plíživý proces. "Gastro po covidu se nedá dělat za ceny před covidem," uvedl pro ŽivotvČesku.cz Luboš Kastner z Asociace malých a středních podniků a živnostníků.

Reklama:

S rozvolněním se život vrací na zahrádky restaurací. Podnikatelé v gastronomii si slibují, že se na ně od 17. května vrátí hosté a také věří, že v průběhu června vláda povolí otevření vnitřních prostor. Podle expertů dojde ke zdražení jídla i pití. Nepůjde o plošné zdražování, ale každý podnikatel si bude muset zhodnotit, jak moc může ceny navýšit, aniž by přišel o hosty.

"Ke zdražení dojde, ale nebude to plošné zdražení, radikálnější kroky můžeme čekat v lokalitách, kde se i přes lockdown gastru dařilo. To znamená třeba pražský Karlín či Vinohrady, kde byli lidé na home officech, ale stále měli kupní sílu. Na malých obcích, kde je velký konkurenční tlak, to bude jinak. Tam nemůže jeden podnikatel skokově zdražit a odpojit se od ostatních. Zdražení tedy bude záležet na lokalitách. Jisté ale je, že k němu dojde," uvedl pro ŽivotvČesku.cz Luboš Kastner z Asociace malých a středních podniků a živnostníků. Podle něj není možné dělat gastronomii stejně a za stejných cen, jako tomu bylo v době před epidemií. Češi neměli šanci utrácet a podle ekonomů sedí na uspořených financích. Předpokládá se, že v prvních týdnech po otevření restaurací převládne nadšení a lidé budou ochotni »pouštět« za jídlo a pití více peněz.

Reklama:

"Zdraží tři nejdůležitější komponenty, na kterých se gastro dělá - tedy nájem, cena práce a cena surovin. Je velká pravděpodobnost, že každá z těchto položek bude růst. Na druhé straně nemůžeme čekat, že se obnoví poptávka v tom samém rozsahu, jako před covidem. Logicky z toho vychází, že bude nutné se ekonomické realitě přizpůsobit. Gastronomové budou muset zvyšující se náklady zakomponovat do cen, bez toho by podnikání nedávalo smysl. Ono se už lehce zdražilo v průběhu lockdownu - jednak jsme odevzdávali provize rozvozovým firmám, pak jsme měli náklady s balením do krabiček včetně pořizování desinfekčních prostředků. Řada restaurací zdražila tak, že si upravila gramáž. Gastro po covidu se ale nedá dělat za ceny před covidem," sdělil otevřeně pro ŽivotvČesku.cz Luboš Kastner z Asociace malých a středních podniků. Odhaduje se, že do konce roku by lokálně ceny mohly stoupnout o 15 až 20 procent. Zdražení se bude týkat také piva, v případě zlatavého moku ale je nutné počítat s emocemi spotřebitelů.

"Nárůst cen se bude týkat gastro služeb celkově, ale více v nepivní oblasti. Pivo je referenční artikl, lidé, i když peníze mají, tak hodně zkoumají cenu piva. Ceny nahoru půjdou, ale v oblasti piva pomaleji," dodal Luboš Kastner.

S tím souhlasí majitel soukromého pivovaru v Jincích Jiří Janeček. Ví, že kdyby na maloměstě radikálně zdražil pivo, hosté mu odejdou. "Zůstaneme na stejných cenách piva, to by byla cesta do pekel. Podnikatelé budou muset zatnout a šetřit na jiných věcech, jako jsou třeba mzdové náklady. Nedokáži si představit, že v této chvíli zdražíme, to bychom rovnou mohli zavřít," uvedl podnikatel pro ŽivotvČesku.cz. S cenou piva podle něj mohou hýbat korporáty, protože mají odbyt nápoje ve skle a plechovce v supermarketech.

Mluvčí Prazdroje i Staropramenu jsou ale k tématu zdražování opatrní. "K úpravě ceny našich piv přistupujeme vždy po důkladné analýze všech nákladů. Pokud bychom se pro tento krok rozhodli, budeme nejprve informovat naše obchodní partnery," řekla pro ŽivotvČesku.cz mluvčí Staropramenu Denisa Mylbachrová. "Ceny dopředu nikdy nekomentujeme, je to součástí naší strategie," dodal pro ŽivotvČesku.cz tiskový mluvčí Prazdroje Zdeněk Kovář.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: