Zeman měl autobus, expremiér vsadil na karavan »Babišák«. Přidal neuvěřitelné vysvětlení, proč to není kampaň, ale hodí se to. Promluvil i politolog

Profimedia
Andrej Babiš
Foto: Profimedia
Michal Brož | Hlavní editor
michal.broz@zivotvcesku.cz
Publikováno: 17. 5. 2022

Bývalý premiér Andrej Babiš (67) vyrazil v obytném karavanu na cestu po republice, jejímž cílem má být podle jeho slov setkávání se s občany. Zvolil přitom obdobnou strategii, která je populární třeba ve Velké Británii a v Česku ji svého času proslavil stávající prezident Miloš Zeman. Co tím předseda hnutí ANO sleduje, popsal pro ŽivotvČesku.cz politolog Josef Mlejnek.

Ještě jako předseda vlády Andrej Babiš často odmítal kritiku své osoby tím, že jde o kampaň opozice proti jeho osobě. Billboardy s heslem »Za Babiše bylo líp!« a aktuální putování karavanem po republice ale za kampaň nepovažuje, jde prý o komunikaci, respektive setkávání se s občany.

Obytný vůz, který někteří lidé na sociálních sítích okamžitě pojmenovali »Babišák«, jako součást kampaně rozhodně vnímá politolog Josef Mlejnek. "Je to politická kampaň a je logické, že je to prezidentská kampaň, respektive to z pohledu Andreje Babiše vnímám jako jakési testování, jestli má reálnou šanci zvítězit, protože pro něj v zásadě nic jiného nemá význam. Na rozdíl od jiných kandidátů, kteří se mohou chtít kandidaturou zviditelnit a představit veřejnosti, aby to pak třeba zúročili v jiných volbách. To ale rozhodně není případ Andreje Babiše," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz politolog z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.

Na karavanu je přitom plakát ze stejné série, jako je na zmíněných billboardech. Podle Františka Sivery z Úřadu pro dohled nad hospodařením politických stran a politických hnutí ho proto hnutí ANO musí zahrnout do nákladů letošních voleb, jinak by se vystavilo možné sankci. Podle hlavního manažera ANO Jana Richtera s tím hnutí počítá.

Jako první cíl zvolil Andrej Babiš Břeclav, v dalších dnech by měl navštívit Znojmo, Brno či Vyškov. "Už jsem to jednou řídil a je to jednoduché. Jenom při couvání je to delší," řekl novinářům při pondělním odjezdu směr jižní Morava. Vůz má uvnitř kuchyňku, šatnu, koupelnu i čtyři postele.

Podle Josefa Mlejnka vsadil expremiér na způsob, který se v minulosti osvědčil současné hlavě státu. "Miloš Zeman použil autobus »Zemák« v parlamentních volbách v devadesátých letech. Následně ho nasazoval i v dalších kampaních, protože se velmi výrazně zapsal do paměti lidí, i když už spíše jako připomínku toho prvního úspěchu. Každopádně to je účinný nástroj kontaktní kampaně a i v zahraničí, třeba ve Velké Británii, se používají autobusy. Klíčové pak je propojit tuto kampaň se sociálními sítěmi, což tým Andreje Babiše umí," popsal pro ŽivotvČesku.cz mimo jiné to, proč může lidem přijít na mysl název »Babišák«.

Politolog Lubomír Kopeček doplnil, že Miloš Zeman vsadil na konfrontační a polarizující styl kampaně. "Tehdy to pěkně rámoval jeho slogan »Jít (Klausově, pozn. red.) vládě po krku«. Když to vezmu z hlediska vystupování, tak to byl Miloš Zeman razantní, konfrontační, levicový. Když vezmu jeho prezidentskou éru, tak je to pořád člověk, který hodně staví na polarizaci a konfrontaci, což je celkem efektivní strategie, stejně jako tomu bylo v 90. letech," uvedl pro ŽivotvČesku.cz.

Andrej Babiš kandidaturu na prezidenta dosud nepotvrdil, i když ji v minulosti připustil.  Až neuvěřitelně pak zní zdůvodnění, proč tedy na kontakt s občany vynakládá tolik času a energie. "Kdybych se náhodou (pro kandidaturu, pozn. red.) rozhodl, tak samozřejmě ten kontakt s voliči je důležitý," uvedl při pondělním odjezdu s tím, že by tak měl tyto cesty »do zásoby«.

Volba hlavy státu se má konat na začátku příštího roku, ještě před ní se 23. a 24. září uskuteční volby do obecních zastupitelstev a do třetiny senátních obvodů.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Zavřít reklamu