Reklama:

Způsobila pád Prigožinova letounu bomba, byl stroj sestřelen, nebo selhal: Andor Šándor mluví o sofistikovaném systému

Bezpečnostní expert Andor Šándor
Bezpečnostní expert Andor Šándor
Foto: Profimedia
Rudolf Šindelář, ČTK | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 25. 8. 2023

Komentář: Verzí, proč se ve středu zřítilo letadlo se šéfem soukromé ruské Wagnerovy skupiny Jevgenijem Prigožinem, je několik. Vzhledem ke sporům, které měl Prigožin s ruským prezidentem Vladimirem Putinem, mnozí komentátoři dvě z nich ani neberou v úvahu. Jednou z nich je možná chyba pilota, druhou porucha letadla. Nejčastěji zmiňovanými verzemi jsou výbuch na palubě letadla a zásah protiletadlovou střelou odpálenou ze země, napsal ruský servis BBC. Hlavním argumentem pro tyto verze je fakt, že se letoun nejspíš začal rozpadat už ve vzduchu - některé jeho úlomky byly nalezeny daleko od trupu. Redakce ŽivotvČesku.cz oslovila bezpečnostního experta a komentátora Andora Šándora, ke které verzi - co způsobilo pád letadla - se přiklání. Z jeho slov vyplynulo, že je to těžké, vysvětlil proč.

Reklama:

"Já bych řekl, že pokud vyšetřování bude skutečně odborně nezávislé a politicky nemotivované, tak se to zjistí. Pokud jde o sestřelení raketou, tak stroj byl ve výšce osm kilometrů nad zemí, to už ho nemohli sestřelit nějakou přenosnou raketou 9K32 Strela-2 a podobně. Musel to být nějaký sofistikovanější systém, možná S-300, která vybuchuje u letounu, není to systém »Hit-to-kill«, ale způsobí díry v letounu kuličkami, to lze poznat. Když to bude výbušnina - chemickou expertizou se to pozná, pokud by šlo o technickou závadu, případně chybu pilota, dojde k odhalení buď z černých skříněk, nebo sestavením vraku," uvedl pro ŽivotvČesku.cz Andor Šándor.

Reklama:

"Podle toho, jak letadlo padalo a nehořelo, tak méně pravděpodobné je, že by bylo zasaženo nějakou raketou, případně by explodovalo, tak by hořelo. Neviděl jsem plameny. Pro mě z toho může vycházet technické selhání z nějakého důvodu, případně malý výbuch. Pokud jde o letoun Embraer, tak jde o velmi spolehlivý stroj, bylo vyrobeno asi 300 kusů. Možností, co za pádem letounu stojí, je více. Otázkou pak je, jak moc bude a nebude vyšetřování politicky motivované," doplnil bezpečnostní expert a generál v záloze.

Ještě večer po nehodě agentura RBK s odvoláním na policejní zdroj uvedla, že vyšetřování bere v úvahu všechny verze: chybu pilota, technické problémy i vnější vliv. Takový postup bývá běžný po všech podobných leteckých nehodách.

Jak poznamenala BBC, neexistuje příliš otevřených zdrojů, ze kterých by se daly vyvodit závěry, co se nad Tverskou oblastí stalo. Určitá data se dají vyvodit ze stránek, které sledují letový provoz, jako je Flightradar24. Ten dokáže sledovat polohu letadel v reálném čase, ukáže jejich rychlost i výšku, ve které se pohybují.

Podle těchto údajů letěl stroj Embraer Legacy 600 s registračním číslem RA-02795 se zapnutým transpondérem od 17:59 moskevského času do 18:11 (16:59 až 17:11 SELČ). Soudě podle dráhy letu letoun zapnul transpondér až ve vzduchu, což některá letadla dělají. V té době byl ve výšce 3,7 kilometru u města Zelenograd poblíž Moskvy, letěl rychlostí 585 kilometrů za hodinu, nabíral výšku a stále zrychloval.

Během celého zaznamenaného letu letoun stoupal a zvyšoval svou rychlost, dokud transpondér nepřestal vysílat informace. Přístroj nevykázal žádný pokles stroje, zařízení tedy muselo být buď vypnuto, nebo ve vzduchu přestalo fungovat z jiného důvodu.

Dalším zdrojem informací, ze kterých by se dalo usoudit, co se ve vzduchu stalo, jsou videozáznamy očitých svědků. Jedna z nahrávek ukazuje, jak letadlo padá kolmo dolů ve vývrtce a za ním se táhne kouřová stopa. Ve stejnou chvíli je vidět na obloze bílý kouřový mrak, který zůstává viditelný v místech, odkud letadlo padalo.

Na jiném videu je slyšet zvuk motoru. Zda patří padajícímu letounu, ale není jasné. Žena, která nahrávku komentuje, říká, že byly slyšet dva výbuchy a že »dron«, jak letadlo nazývá, byl sestřelen. Rovněž dodává, že kromě letounu »padaly i různé kusy«. Další nahrávky ale žádné exploze nezmiňují. Když byly zveřejněny fotografie trosek letadla, podle některých expertů na nich byly vidět malé díry právě po zásahu protiletadlovou střelou. Na jiných snímcích ale nic takového vidět nebylo.

Dvě nejoblíbenější verze, o kterých se diskutuje na internetu, jsou výbuch na palubě a zasažení střelou ze země. Ve prospěch exploze mluví fakt, že se letadlo začalo rozpadat ve vzduchu. Moderní letadla jsou přitom navržena tak, aby jejich kostra odolala velkému tlaku. Prigožin neletěl stíhačkou, na druhou stranu i civilní letoun se může dostat do problémů a turbulencí, poznamenala BBC. Jak dodala, na otázku, co za rozpadem letounu mohlo stát, mohou jednoznačně odpovědět pouze letečtí experti.

Pravdou nicméně je, že jeden z úlomků stroje byl nalezen až dva kilometry od místa havárie. A o rozpadu letounu hovořili i někteří svědci. "Jedno křídlo odletělo na stranu... motory stále běžely, byl jsem překvapen, že motory běžely ještě několik vteřin. Pak předek letadla poklesl dolů a stroj začal pomalu padat k zemi," citoval server fontanka.ru jednoho ze svědků.

Pokud jde o možnou explozi na palubě, ruský telegramový kanál Baza uvedl, že bomba mohla vybuchnout v zadní části letounu u toalet. Mnoho lidí považuje za důkaz výbuchu například i to, že jedna z letušek, které na palubě byly, řekla před startem svým příbuzným, že jejich odlet byl z neznámého důvodu opožděn. Na druhou stranu ale, kdyby v letadle byla umístěna bomba, stroj by začal ve vzduchu hořet, ale na videozáznamech padajícího letadla nic podobného vidět není.

Pravděpodobnější se tedy může jevit verze o určité události na palubě, v důsledku které byla nad letadlem ztracena kontrola a stroj se začal ve vzduchu rozpadat. O jakou událost mohlo jít, není jasné.

Mnoho komentátorů sdílí verzi o možném sestřelení letadla. List Financial Times s odvoláním na své zdroje napsal, že byl letoun sestřelen systémem protivzdušné obrany, podrobnosti ale neuvedl. Podobné informace se objevují i na telegramových kanálech blízkých wagnerovcům. Ve prospěch této verze hovoří několik faktů, zaprvé bílý obláček, který byl vidět na jednom z videí, mohl být kouř z výbuchu rakety. Zadruhé jsou tu prohlášení svědků, kteří hovoří o explozích. Na druhou stranu ale kouřový mrak na obloze mohl být i důsledkem exploze na palubě. A této verzi nenahrává ani to, že na obloze nebyla vidět žádná stopa po letu rakety.

Jak uzavírá BBC, teoreticky mohly ke katastrofě vést i další faktory, které vyšetřovatelé obvykle zvažují - chyba pilota, porucha zařízení či přírodní živly. Většina z nich ale neobjasňuje skutečnost, proč se letoun začal ve vzduchu rozpadat. Embraer Legacy 600 je přitom poměrně odolné letadlo, které mělo dosud pouze jednu leteckou havárii: 9. září 2006 se stroj tohoto typu ve vzduchu srazil s dopravním letounem Boeing 737. Letadla se navzájem zachytila křídly a obě byla vážně poškozena. Boeing havaroval a na jeho palubě zemřelo 154 lidí. Legacy, i přes vážné poškození křídla, dokázal přistát.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: