Ve škole čtyři dny, pátý den doma. Některé školy vyzkouší od září nový systém výuky. První dobrý krok, říká pedagog
Rok s epidemií se podepsal na školství a vzdělávání. Přesto, že se děti učily formou online výuky, nemohla jim nahradit tu klasickou a navíc přišly o sociální kontakt s kolektivem. S ohledem na uplynulé měsíce se staly diskutovaným tématem různé modely výuky, které by mohly vnést do vzdělávání větší efektivitu a pomoci nastavit funkční systém pro základní a střední školy. "Za mě je model s pátým dnem školy stráveným doma rozhodně pozitivní," řekl pedagog Pavel Beránek pro ŽivotvČesku.cz.
Zkušební testování tzv. kombinovaného vzdělávání od září vyzkouší celkem 72 základních a středních škol. Nový systém by měl zkusit doplnit hlavní prezenční výuku. Děti by strávily klasicky 4 dny ve škole a 5. den by se věnovaly výuce v domácím prostředí – pracovaly by na školních projektech nebo třeba zašly do knihovny. Impuls přineslo ministerstvo školství, které se snažilo využít poznatky související s výukou během epidemie v Česku.
Redakce ŽivotvČesku.cz oslovila ministerstvo školství s dotazem, jak to vypadá s testováním modelů ve školách. "Každá škola má nastavený svůj vlastní systém podle svých podmínek, navíc nikoli pouze na projekty. Čím více různých kombinací a možností, tím lépe pro pokusné ověřování. Kombinované vzdělávání by mohlo do budoucna představovat rozšíření vzdělávací nabídky škol například z důvodů nadání žáků, dlouhodobého pobytu v zahraničí, dlouhodobější léčby, poptávky rodičů a dalších případů, kdy využití kombinovaného vzdělávání (s pomocí technických prostředků pro vzdělávání na dálku bez osobní přítomnosti žáků v části vyučovací doby ve škole) může být pro žáka a jeho rodinu výhodnější než prezenční výuka," napsalo v odpovědi ministerstvo školství pro ŽivotvČesku.cz.
Testování škol by mělo vést ke zjištění, zda by kombinované studium mohlo mít do budoucna v českém školství své místo. "Hlavním cílem pokusného ověřování je připravit kvalitní podklady pro rozhodování MŠMT o tom, zda začlenit kombinované vzdělávání v období plnění povinné školní docházky v základních školách a ve školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona. A také v rámci vzdělávání ve středních školách do systému vzdělávání ČR i pro běžnou situaci a připravit podklady pro případnou právní úpravu," dodalo v reakci pro ŽivotvČesku.cz.
V telefonickém hovoru pak mluvčí MŠTV upřesnila, jak celý projekt vznikl. "Základní myšlenka vzešla z koronavirové doby, kdy byla nutnost začít s distančním vzděláváním. Když se pana ministra novináři ptali, jestli vidí v distančním vzdělávání budoucnost, říkal, že určitě ne. V tom smyslu, že by mělo nahradit prezenční formu vzdělávání – tu samozřejmě nikdy nic nenahradí, ten přímý kontakt obzvláště u nějakých konkrétních předmětů. Pan ministr vždy zastával názor, že může být dobrým pomocníkem. Z toho vzešel pilotní projekt, do kterého se od září přihlásily desítky škol," uvedla pro ŽivotvČesku.cz Aneta Lednová, tisková mluvčí ministerstva školství.
K celé věci se vyjádřil i zkušený pedagog, který považuje testování škol s novým modelem kombinovaného vzdělávání za krok kupředu, ale myslí si, že jsou i lepší modely výuky.
"Ve školství už delší dobu debatujeme o tzv. kombinovaném vzdělávání. Existuje velké množství modelů, které čekají na otestování. Mezi nimi je i varianta, kdy by se studenti učili týden ve škole a poté týden doma, kde by aplikovali znalosti na tvorbě nějakých projektů. Osobně si myslím, že 4 dny ve škole a 1 den doma není ještě dobrý model. Spíš bych to viděl na 5 dní ve škole a 5 dní doma, přijde mi to daleko lepší," řekl pro ŽivotvČesku.cz Pavel Beránek, který působí jako pedagog na litoměřickém gymnáziu Josefa Jungmanna a pracuje také na Přírodovědecké fakultě UJEP - katedře informatiky.
Na základě své praxe ve školství a zkušenostech je názoru, že čtyři dny ve škole by stačily a pátý den by mělo být úplně volno.
"V některých zemích se to řeší i v rámci práce – aby zůstaly pouze 4 pracovní dny a 3 dny volna. Za mě je i model, kdy děti stráví 4 dny ve škole a ten 5. den zůstanou doma, rozhodně pozitivní. Šlo by o čtyřdenní školní týden a 5. den by se studenti a žáci věnovali svým zálibám nebo dobrovolným projektům ve škole. Myslím si, že by ale nejlepší efekt mělo, kdyby děti týden pracovaly ve škole, kde by se učily potřebnou teorii a pak týden doma," zhodnotil učitel, který pracoval také jako výzkumný a vývojový pracovník na Ústavu chemických procesů AV ČR.
Obává se však, že český školní systém na aplikaci nějakého z modelů není připraven. "Bohužel by to vyžadovalo velký mentální obrat – jak u pedagogů, tak i u studentů a žáků. Aktuálně na to nejsou připravení samostatně něco tvořit a využívat znalosti pro reálnou a hmotnou tvorbu. Stejně tak nejsou učitelé připraveni je vést. Je to potom i daleko náročnější na čas, protože pedagogové budou muset ty projekty řádně zhodnotit. Nemají k tomu aktuálně asi žádnou metodiku ani repozitář projektů. Bylo by to hodně náročné a zpočátku neefektivní. Ale za mě je to alespoň první počáteční dobrý krok, který může vést ke zlepšení systému vzdělávání," uzavřel Pavel Beránek pro ŽivotvČesku.cz.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.