Reklama:

Ve škole čtyři dny, pátý den doma. Některé školy vyzkouší od září nový systém výuky. První dobrý krok, říká pedagog

Škola - Ilustrační snímek
Škola – Ilustrační snímek
Foto: Profimedia
Klára Zaňková | Redaktorka
[email protected]
Publikováno: 7. 6. 2021

Rok s epidemií se podepsal na školství a vzdělávání. Přesto, že se děti učily formou online výuky, nemohla jim nahradit tu klasickou a navíc přišly o sociální kontakt s kolektivem. S ohledem na uplynulé měsíce se staly diskutovaným tématem různé modely výuky, které by mohly vnést do vzdělávání větší efektivitu a pomoci nastavit funkční systém pro základní a střední školy. "Za mě je model s pátým dnem školy stráveným doma rozhodně pozitivní," řekl pedagog Pavel Beránek pro ŽivotvČesku.cz.

Reklama:

Zkušební testování tzv. kombinovaného vzdělávání od září vyzkouší celkem 72 základních a středních škol. Nový systém by měl zkusit doplnit hlavní prezenční výuku. Děti by strávily klasicky 4 dny ve škole a 5. den by se věnovaly výuce v domácím prostředí – pracovaly by na školních projektech nebo třeba zašly do knihovny. Impuls přineslo ministerstvo školství, které se snažilo využít poznatky související s výukou během epidemie v Česku.

Redakce ŽivotvČesku.cz oslovila ministerstvo školství s dotazem, jak to vypadá s testováním modelů ve školách. "Každá škola má nastavený svůj vlastní systém podle svých podmínek, navíc nikoli pouze na projekty. Čím více různých kombinací a možností, tím lépe pro pokusné ověřování. Kombinované vzdělávání by mohlo do budoucna představovat rozšíření vzdělávací nabídky škol například z důvodů nadání žáků, dlouhodobého pobytu v zahraničí, dlouhodobější léčby, poptávky rodičů a dalších případů, kdy využití kombinovaného vzdělávání (s pomocí technických prostředků pro vzdělávání na dálku bez osobní přítomnosti žáků v části vyučovací doby ve škole) může být pro žáka a jeho rodinu výhodnější než prezenční výuka," napsalo v odpovědi ministerstvo školství pro ŽivotvČesku.cz.

Reklama:

Testování škol by mělo vést ke zjištění, zda by kombinované studium mohlo mít do budoucna v českém školství své místo. "Hlavním cílem pokusného ověřování je připravit kvalitní podklady pro rozhodování MŠMT o tom, zda začlenit kombinované vzdělávání v období plnění povinné školní docházky v základních školách a ve školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona. A také v rámci vzdělávání ve středních školách do systému vzdělávání ČR i pro běžnou situaci a připravit podklady pro případnou právní úpravu," dodalo v reakci pro ŽivotvČesku.cz.

V telefonickém hovoru pak mluvčí MŠTV upřesnila, jak celý projekt vznikl. "Základní myšlenka vzešla z koronavirové doby, kdy byla nutnost začít s distančním vzděláváním. Když se pana ministra novináři ptali, jestli vidí v distančním vzdělávání budoucnost, říkal, že určitě ne. V tom smyslu, že by mělo nahradit prezenční formu vzdělávání – tu samozřejmě nikdy nic nenahradí, ten přímý kontakt obzvláště u nějakých konkrétních předmětů. Pan ministr vždy zastával názor, že může být dobrým pomocníkem. Z toho vzešel pilotní projekt, do kterého se od září přihlásily desítky škol," uvedla pro ŽivotvČesku.cz Aneta Lednová, tisková mluvčí ministerstva školství.

K celé věci se vyjádřil i zkušený pedagog, který považuje testování škol s novým modelem kombinovaného vzdělávání za krok kupředu, ale myslí si, že jsou i lepší modely výuky.

"Ve školství už delší dobu debatujeme o tzv. kombinovaném vzdělávání. Existuje velké množství modelů, které čekají na otestování. Mezi nimi je i varianta, kdy by se studenti učili týden ve škole a poté týden doma, kde by aplikovali znalosti na tvorbě nějakých projektů. Osobně si myslím, že 4 dny ve škole a 1 den doma není ještě dobrý model. Spíš bych to viděl na 5 dní ve škole a 5 dní doma, přijde mi to daleko lepší," řekl pro ŽivotvČesku.cz Pavel Beránek, který působí jako pedagog na litoměřickém gymnáziu Josefa Jungmanna a pracuje také na Přírodovědecké fakultě UJEP - katedře informatiky.

Na základě své praxe ve školství a zkušenostech je názoru, že čtyři dny ve škole by stačily a pátý den by mělo být úplně volno.

"V některých zemích se to řeší i v rámci práce – aby zůstaly pouze 4 pracovní dny a 3 dny volna. Za mě je i model, kdy děti stráví 4 dny ve škole a ten 5. den zůstanou doma, rozhodně pozitivní. Šlo by o čtyřdenní školní týden a 5. den by se studenti a žáci věnovali svým zálibám nebo dobrovolným projektům ve škole. Myslím si, že by ale nejlepší efekt mělo, kdyby děti týden pracovaly ve škole, kde by se učily potřebnou teorii a pak týden doma," zhodnotil učitel, který pracoval také jako výzkumný a vývojový pracovník na Ústavu chemických procesů AV ČR.

Obává se však, že český školní systém na aplikaci nějakého z modelů není připraven. "Bohužel by to vyžadovalo velký mentální obrat – jak u pedagogů, tak i u studentů a žáků. Aktuálně na to nejsou připravení samostatně něco tvořit a využívat znalosti pro reálnou a hmotnou tvorbu. Stejně tak nejsou učitelé připraveni je vést. Je to potom i daleko náročnější na čas, protože pedagogové budou muset ty projekty řádně zhodnotit. Nemají k tomu aktuálně asi žádnou metodiku ani repozitář projektů. Bylo by to hodně náročné a zpočátku neefektivní. Ale za mě je to alespoň první počáteční dobrý krok, který může vést ke zlepšení systému vzdělávání," uzavřel Pavel Beránek pro ŽivotvČesku.cz.


Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: