Automobil byl po únoru 1948 luxusnějším zbožím než v kapitalistických USA. Byl dražší než zářivý Cadillac. K tomu litr benzínu za 60 Kčs

Tatraplan 600
Tatraplan 600
Foto: Profimedia
Jiří Ovčáček | Redaktor a komentátor
[email protected]
Publikováno: 12. 3. 2024

Osobní automobil je v současnosti zcela běžným spotřebním zbožím, jako je televize nebo lednička. Na počátku komunistické éry v Československu se ovšem vůz dal vyvažovat zlatem. Ceny nových automobilů byly astronomické, a to až natolik, že se jim podivovali v USA. S portálem ŽivotvČesku.cz se podíváme do časů, kdy vlastnictví vozu bylo privilegiem.

Bylo po ničivé druhé světové válce. Československo se vzpamatovávalo z okupace a snažilo se rychle postavit znovu na nohy. Politická situace byla napjatá, aby nakonec zemi v únoru 1948 ovládli komunisté. Rozjela se výstavba těžkého průmyslu, zelenou měly ocelárny, hutě, doly, ale také výroba zbraní a nákladních automobilů.

Osobní vozy musely počkat a staly se skutečným luxusem. Jejich výroba byla nedostatečná a pro běžného občana se pořízení automobilu stalo doslova jen snem. Ceny byly astronomické, ve statisících korun. Dramaticky vysoké i v porovnání s výspou kapitalismu, Spojenými státy. Právě američtí novináři z agentury United Press v roce 1949 zaznamenali drahotu v Československu.

"Pokud si chcete koupit auto za 8 000 dolarů, potom to tady jde velmi snadno. Jednoduše si dojděte do kterékoliv prodejny zdejšího znárodněného československého automobilového průmyslu a můžete zde získat jeden dvoudvéřový sedan Škodu 1101 za pouhých 415 858,80 korun (8 317,16 dolarů)," napsali žurnalisté ve své zprávě, o které informuje publikace Každodenní život v Československu 1945/48 až 1989 vydaná Ústavem pro studium totalitních režimů a Technickou univerzitou v Liberci v roce 2015.

Americká tisková agentura zároveň doložila, že za takovou cenu si řadový občan Československa automobil prostě z platu koupit nemohl, bylo to absolutně nerealistické. "400 000 korun zde dnes představuje 80 průměrných dělnických měsíčních platů nebo 10 průměrných platů vrcholového managementu," uvedli Američané o situaci na trhu automobilů v ČSR.

Pro porovnání –⁠⁠⁠⁠⁠ základní cena nejluxusnějších Cadillaců modelového roku 1949 dosahovala pouhých 5 170 dolarů. Vůz značky Škoda měl pomyslnou cenu zlata, automobily Tatra pak démantů. V roce 1949 přišel na volném trhu legendární Tatraplan na 599 831 korun. K tomu nutno připočíst náklady na palivo, kdy bez poukázek stál litr benzínu 60 korun. Levněji se dal automobil pořídit, pokud šťastlivec získal poukázku. Musel ovšem pečlivě doložit, že má vážný důvod pro vlastnictví vozu. Pak stála již zmíněná Škoda 1101 pouhých 203 505 korun.

Situace se začala mírně zlepšovat v polovině 50. let s nástupem Škody 440, ale reálnou motorizaci Československa odstartovala až v první půli 60. let legendární Škoda 1000 MB.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.