Incident u Moravce má dohru. Němcová hodila brožurou v OVM, Konečná s ní teď obchoduje

Komentář: Nedělní vystoupení Miroslavy Němcové v Otázkách Václava Moravce patřilo k těm televizním okamžikům, které se nezapomínají. Ve chvíli, kdy europoslankyně Kateřina Konečná na střed stolu umístila brožuru »Fialovy pohádky«, senátorka zvedla tiskovinu a vyhodila ji do výšky za sebe. Hosté ve studiu oněměli, moderátor Moravec lapal po dechu, veřejnost gesto Němcové začala řešit na sociálních platformách - a komunistická politička si mezitím zapisovala mediální skóre. Jenže »let brožury« neskončil jen jako virální moment, v redakci ŽivotvČesku.cz jsme zachytili, že příběh má další - a to poněkud bizarní - pokračování.
Konečná se totiž rozhodla nenechat situaci lidově řečeno vyšumět. Politický moment, kdy brožura efektivně proletěla studiem, využila naplno a poslala ji ještě dál. Tentokrát nikoliv symbolicky, ale doslova, a to na známé české online tržiště Aukro, kde se běžně draží sběratelské předměty, nábytek či staré známky. Teď i v kontextu brožury pro někoho politický odpad.
Na aukčním portálu se po »televizní estrádě« objevila položka s názvem »Filalovy pohádky«, a to s lehce ironickým překlepem v názvu, ale se zcela vážnou vyvolávací cenou. Originální výtisk brožury, použitý v přímém přenosu, začal na »drobných« a již překonal hranici 20 tisíc korun. Popis? Použitý, politicky opotřebovaný, ale o to cennější. A samozřejmě - výtěžek má jít na charitu. Alespoň údajně.
Pochybnosti nenechaly na sebe dlouho čekat. Na platformě X upozornil na nejasnost známý satirický účet Poslední skaut, který ironicky navrhl, že výtěžek by mohl skončit třeba u Paměti národa.
"Vypadá to, že K. Konečná draží originální výtisk knihy Fialovy pohádky, který v OVM zahodila Miroslava Němcová, s tím, že výtěžek půjde organizaci podle výběru vítěze. Hezké by bylo, kdyby musela Konečná poslat výtěžek například Paměť národa," stojí v příspěvku na profilu Posledního skauta.
Mno, dosud jsem si nemyslela, že byste měl problém s psaným textem. Každopádně tedy. Nic takového nikde nepadlo. Výtěžek půjde na charitativní účely, pouze jsem požádala sledující na svých sociálních sítích o návrhy.
— Kateřina Konečná (@Konecna_K) May 21, 2025
Nicméně děkuji za promo ❤️
Konečná na jeho slova reagovala. "Mno, dosud jsem si nemyslela, že byste měl problém s psaným textem. Každopádně tedy. Nic takového nikde nepadlo. Výtěžek půjde na charitativní účely, pouze jsem požádala sledující na svých sociálních sítích o návrhy. Nicméně děkuji za promo," napsala pod příspěvek.
Na slova lídryně komunistů profil Poslední skaut reagoval tak, že europoslankyně na aukčním portálu uvedla, »kam půjde výtěžek«, poměrně matoucím sdělením.
Nově se tak rozvířila debata, která už dávno nesouvisí jen s výtiskem brožury. Jde o hranici mezi symbolickým gestem a okázalým marketingem. Mezi politikou jako službou veřejnosti a politikou jako značkou, která se dá monetizovat. Konečná sice mluví o charitě, ale zároveň dobře ví, že čím teatrálnější výstup, tím lépe se prodává. A v čase, kdy emoce nahradily argumenty, to není výjimka - to je zřejmá strategie.
Dražba brožury, která proletěla studiem České televize, má podle popisu pomoci dobré věci. Ale mezi řádky je cítit, že jde o víc než jen filantropii. Je v tom kalkul, obratnost a značná dávka populismu. Místo aby byla politika arénou pro střet názorů a myšlenek, mění se v bazar emocí. A právě v něm se nejlépe prodávají ty nejkřiklavější výjevy.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.