Loučíme se s Michalem Kubalem, oznámili podvodníci. Novinář z ČT to komentoval zkratkou RIP

V digitálním světě se stále častěji lidé setkávají s podvodnými oznámeními a inzeráty, které zneužívají jména a tváře veřejně známých osobností. Nedávno se terčem takové manipulace stal i vedoucí redaktor zahraničního zpravodajství České televize Michal Kubal, který kopii podvodného oznámení sdílel na profilu na platformě X. Příspěvek, jenž se tváří jako smuteční článek ze známého zpravodajského serveru a hlásá, že Kubal zemřel, okomentoval pro ŽivotvČesku.cz sociolog Vojtěch Bednář. Jednoznačně konstatoval, že jde o nebezpečný podvod.
Podvodný příspěvek, který se tvářil jako seriózní zpráva, oznamuje úmrtí novináře a nabízí odkaz na »další informace«. Ve skutečnosti se však jedná o podvodnou reklamu, která může vést až ke krádeži osobních údajů nebo šíření škodlivého softwaru. Na podvod upozornil sám Kubal způsobem, že kopii obrázku sdílel na svém profilu s ironickým komentářem: »Neznal jsem, ale RIP.«
nahlasil jsem to.
— Vojtěch Bednář (@aveius) February 5, 2025
Sociolog Vojtěch Bednář pro ŽivotvČesku.cz uvedl, že podobné reklamy jsou stále častější a jejich nebezpečnost roste. "Ty inzeráty, které ukazují známější osobnosti v nějakém bulvárním kontextu, jsou vstupní bod poměrně nebezpečných podvodů," vylíčil odborník.
Mechanismus podvodu je jednoduchý – příspěvek se šokujícím obsahem vzbudí zvědavost uživatelů, kteří kliknou na odkaz. Následně může dojít ke krádeži osobních údajů, instalaci škodlivého softwaru, nebo dokonce pokusu o vydírání. "V nedávné době se objevily varianty, které vydíraly správce stránek na sociálních sítích," doplnil pro ŽivotvČesku.cz Bednář.
Podvodníci dlouhodobě využívají jména a tváře veřejně známých osobností k manipulaci s uživateli sociálních sítí. "V minulosti byly podobným způsobem zneužity například tváře Andreje Babiše, Jana Krause nebo prezidenta Petra Pavla," doplnil pro ŽivotvČesku.cz sociolog s tím, že často se objevují falešné investiční nabídky či lživá tvrzení o skandálních událostech, jejichž cílem je přimět uživatele ke kliknutí na podvodný odkaz.
S rozmachem umělé inteligence a pokročilých technologií se navíc podvodné reklamy stále více přizpůsobují českým uživatelům a působí důvěryhodněji.
"Pokud příspěvek obsahuje šokující informaci o veřejně známé osobnosti, je vždy vhodné si informaci ověřit z důvěryhodného zdroje, například oficiálních médií," dodal pro ŽivotvČesku.cz Bednář.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.