Metro pohledem Andora Šándora, který dělal analýzy bezpečnosti největšího bunkru Prahy. Bombardování by odolalo, uvedl

Doprava - Ilustrační snímek
Doprava – Ilustrační snímek
Foto: Pixabay
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 9. 11. 2022

Psal se rok 2014, když byl generál v záloze Andor Šándor (65) angažován jako bezpečnostní poradce pro pražský Dopravní podnik (DPP). Zpracovával klíčové analýzy, které se týkají bezpečnosti metra. Redakci ŽivotvČesku.cz poskytl krátký rozhovor o skvostu hlavního města, který ve svých útrobách je největším bunkrem v Praze.

Pane generále, když bychom se hypoteticky bavili o tom, že by se Praha ocitla v nějakém ozbrojeném konfliktu, případně by se stala nějaká mimořádná událost. Jak významnou roli pražské metro v rámci bezpečnosti zaujímá?

Naše metro, když ho porovnáme třeba s metrem v Hamburku, které je »zařízlé« jen pár metrů pod zemí, tak je hluboké. Třeba na stanici metra Vltavská je deset pater, jsou tam prostory velké jako fotbalové hřiště. Samozřejmě metro plní sekundární funkci jako úkryt pro obyvatelstvo, odhad je asi 300 tisíc lidí. Po dobudování všech tras metra to má být kapacita okolo 600 tisíc.

Chápu správně, že jsou tam kryty, které odolají nějakému vnějšímu tlaku, který by mohla způsobit třeba bomba a podobně?

(Rozhodně se podívá a kývne) Ano.

To znamená, že se o ty prostory musí někdo starat...

Přesně tak. Dopravní podnik se snaží udržovat kryty v nějaké bazální funkci, aby mohly být využity pro případ potřeby. Ale určitě to není tak, že by k aktivaci došlo okamžitě. K okamžitému použití, si myslím, že kryty nejsou připraveny. Jako možný problém vnímám, že jen málokdo ví, kam by měl v případě nouze v metru jít. Vy to víte?

Přiznám se, že netuším.

Je to neřešeno. Není to ale věc Dopravního podniku, který má proškolený personál, ale nějaké obecné informovanosti, jak by se lidé měli chovat za nějaké mimořádně vážné situace a podobně. V metru lze využít mimo krytů řady prostorů k nějakému úkrytu tak, aby lidé přežili bez úhony.

Když se ale takhle bavíme, uneslo by reálně metro třeba bombardování a podobně?

Na některých stanicích v žádném případě, protože jsou poměrně mělké, jako je třeba Dejvická, kde bych si zcela jist nebyl. Ale máme stanice, které jsou hluboké. Tam by hloubka fungovala jako zcela nezpochybnitelná ochrana. Musíte se na to podívat tak, že metro bylo součástí ochrany Pražanů pro případ válečného konfliktu mezi Varšavskou smlouvou a Severoatlantickou aliancí.

Představte si scénář, že v soupravě metra někdo něco odpálí. Je metro připraveno i na takový teroristický čin?

To je dobrá otázka. Domnívám se, že je. Jsou pro tyto situace krizové plány. Třeba v případě, že by došlo k poškození napětí, je možné přesměrování napájení z jiné rozvodny. Další věcí pak je, že pokud dojde na výpadek, v celé soupravě se rozsvítí nouzové osvětlení. To je napájeno z integrovaných baterií, které utáhnou i klimatizaci a komunikátor, aby vyškolený »mašinfíra« dodával lidem informace - co a jak. Také je si potřeba uvědomit, že ochranný systém metra je rozdělen do ochranných úseků o velikosti dvou a více stanic.

A co voda?

Uzavřít metro, pokud by šlo o přívalovou vodu, tak jestli správně tuším, prostory je možné uzavřít.

Zajímá mě, jak vy vlastně hodnotíte pražské metro?

Myslím si, že z technologického hlediska je velmi dobré a Praha má být na co pyšná.

Metro v datech:

O výstavbě pražského metra jako dvouúčelové stavby rozhodla Rada obrany státu na svém 11. zasedání dne 22. 4. 1971. Tento způsob výstavby jako dvouúčelové stavby byl potvrzen Radou obrany státu dne 12. 11. 1990, uvádí na svých stránkách krizový management hlavního města.

Ochranný systém metra »OSM« je speciálním typem stálého tlakově odolného úkrytu. Může být využit k ochraně obyvatelstva v případě vojenského ohrožení či mimořádných událostech. Dokáže odolat a je vybaven technologicky proti účinkům zbraní hromadného ničení po dobu 72 hodin.

K plnění úkolů ochrany obyvatelstva může být metro využito trojím způsobem a to:

  • k ukrytí obyvatelstva v tzv. ochranném systému metra,
  • k vyvedení osob tunely metra do okrajových částí města,
  • k využití zdrojů elektřiny, vody a spojovacích prostředků.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.