Mladší ročníky mají o očkování menší zájem. Nevnímají riziko a nedůvěřují vládě, zhodnotil sociolog

Očkování - Ilustrační snímek
Očkování – Ilustrační snímek
Foto: Showpix.cz
Eliška Reiglová | Redaktorka
[email protected]
Publikováno: 19. 5. 2021

Z řady průzkumů veřejného mínění vyplývá, že čím jsou lidé mladší, tím menší mají zájem o očkování proti nemoci covid-19. V jejich rozhodování, zda vakcinaci podstoupit, hraje roli celá řada faktorů. "Nevnímají tak úplně riziko, mají pocit, že covid-19 je nemoc starších a slabších. Dalším faktorem je to, že očkováním ukazujete vaši důvěru v systém," uvedl pro ŽivotvČesku.cz sociolog Vojtěch Bednář a popsal, jaká forma motivace by byla nejvhodnější.

Mladší lidé se často mnohem více než starší osoby přiklánějí k tomu, že se nenechají naočkovat proti nemoci covid-19, jak vyplývá z průzkumů veřejného mínění. Rozhodnutí o odmítnutí vakcíny vyplývá hned z několika faktorů, které hrají poměrně vyrovnanou roli.

"Zaprvé odmítají očkování proto, že nevnímají tak úplně riziko, mají pocit, že covid-19 je nemoc starších a slabších. Pak na ně nefunguje ten solidární argument, to znamená, že oni by měli být očkováni proto, aby neohrožovali ostatní okolo sebe," řekl pro ŽivotvČesku.cz sociolog Vojtěch Bednář.

"Dalším faktorem je to, že očkováním ukazujete vaši důvěru v systém. Vy si necháte aplikovat něco, o čem nevíte a ani nemůžete vědět, jak to bude fungovat a děláte to proto, abyste ochránila nejen sebe, ale hlavně ostatní. To znamená, že ukazujete důvěru systému, což mnozí vidí jako problém. Nedůvěřují mu tolik, aby byli ochotní očkování podstoupit," vysvětlil uznávaný sociolog pro ŽivotvČesku.cz.

Vzhledem k nutné proočkovanosti, která by život s koronavirem významně ovlivnila k lepšímu, se musí vláda zamyslet nad tím, jak mladší lidi k očkování přesvědčit. Podle sociologa ale nejsou všechny cesty vhodné, ba naopak mohou mít i nepříznivé vedlejší efekty.

"Jsou na to dva úhly pohledu. První je ten, že vláda bude lidem dávat různé výhody a možnosti za to, že se očkovat nechají, ale tato motivace je krátkozraká a má celou řadu nežádoucích efektů. Druhý přístup je takový, že se na lidi zatlačí a působí cestou těch, kteří jsou pro ně významní. Dnes se takovým lidem říká influenceři, ale ve skutečnosti jsou to opinion lídři, výrazné postavy, lidé, kterým věříte a tvoří vaše referenční persony. Když přesvědčíte je, tak existuje dobrá šance, že přesvědčíte velkou část ostatních a pak už funguje sociální gravitace - to znamená, že se lidé poslouchají navzájem," popsal pro ŽivotvČesku.cz Vojtěch Bednář.

Právě přes ony referenční persony je podle odborníka vhodné se lidem v otázce očkování přiblížit. "Osobně bych velmi varoval proti snaze motivovat lidi ekonomicky, ať pozitivně, nebo negativně. Naopak bych byl výrazně pro, snažit se je stimulovat prostřednictvím zmíněných autorit. Tam je výsledek podstatně jistější, což je nejdůležitější, nejsou tam nežádoucí vedlejší efekty," doplnil sociolog Vojtěch Bednář pro ŽivotvČesku.cz.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.