Reklama:

Nákup, který se nenápadně prodraží. Vychytralý švindl na zákazníky, kterého si mnohdy nevšimnou

Nákup - Ilustrační foto
Nákup – Ilustrační foto
Foto: Profimedia
Alena Šindelářová | redaktorka
alena.sindelarova@zivotvcesku.cz
Publikováno: 10. 2. 2025

Trend výrobců potravin, kdy se zmenšuje obsah balení výrobků, stále pokračuje. Zákazníci si mnohdy ani nevšimnou, že jejich oblíbený produkt změnil gramáž, často se totiž dívají jen na cenu, která zůstává stejná. O tomto švindlu na zákazníky promluvil pro ŽivotvČesku.cz v době zvyšování cen energií a hodnoty inflace ekonom Štěpán Křeček. "Zmenšování balení při ponechání původní ceny je jednou z forem inflace, která se používá hlavně u sortimentu, u kterého jsou lidé citliví na cenu," sdělil. Jak informuje německý potravinářský magazín Lebensmittel Praxis, v současné době se dá očekávat »neviditelné zmenšování« balení například u čokolád Milka. Zmenšovat obsah balení letos prý hodlá i firma Nestlé.

Reklama:

Oblíbená čokoláda Milka, jejíž tabulka dosud vážila 100 gramů, bude mít už brzy o 10 gramů méně. Snížení gramáže se bude týkat mléčné, bílé či lískooříškové čokolády. U jahodové Milky už ke snížení gramáže došlo před nějakou dobou.

U větších tabulkových čokolád se váha »smrskne« z 270 gramů na 250 gramů. Upozorňuje na to německý potravinářský magazín Lebensmittel Praxis. Podle něho se chystá zmenšovat balení i firma Nestlé, která vyrábí řadu oblíbených cukrovinek a pochutin. Například Studentskou pečeť, sušenky a čokolády Orion či kakao Granko.

Reklama:

Zmenšování balení výrobků ale není nic nového. Jedná se o skrytou formu inflace, které si konečný zákazník ani nevšimne. Tento fenomén existoval i v dobách, kdy se vstupní suroviny nezdražovaly. O vychytralém »švindlu« promluvil pro ŽivotvČesku.cz ekonom Štěpán Křeček, který je zároveň členem ekonomického poradního týmu premiéra ČR Petra Fialy.

"Klasickým příkladem jsou cukrovinky, u kterých si lidé zafixovali, kolik peněz stojí. V případě, že by došlo k cenovému růstu u těchto cukrovinek, výrazně by se snížila poptávka zákazníků, proto zdražování často probíhá skrytým způsobem. I to však má své limity. Známý je případ čokolády Toblerone, která má specifický tvar. Výrobce se rozhodl zmenšit balení tak, že zvětšil rozestupy mezi jednotlivými trojúhelníčky čokolády. To však narazilo na mohutný odpor spotřebitelů," uvedl pro ŽivotvČesku.cz ekonom Štěpán Křeček.

"Další způsob zakrývání inflace spočívá ve změně složení produktu, kterému zůstane velikost původního balení a nezmění se mu cena. Například cukr se nahradí glukózovým sirupem či sladidly, která jsou levnější. Sice se tím mírně změní chuť, ale mnozí zákazníci si toho nevšimnou. Výrobce pak argumentuje, že ke změně složení došlo kvůli odlišným vlastnostem nově používaných surovin či kvůli odlišným chuťovým preferencím v různých zemích. Někdy však tato argumentace má doslova komické rozměry, kdy se například sníží podíl drahé ovocné složky v produktu a výrobce se snaží lidem namluvit, že pak jim daný produkt chutná více," zakončil pro ŽivotvČesku.cz ekonom s tím, že s podobnými švindly se může zákazník setkat i u chipsů, cereálií či psího krmiva.

Zmenšení balení se v poslední době dotklo také kečupů Heinz, majonézy nebo přípravků na nádobí.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: