Odborník na TikTok vysvětlil, čím čínská aplikace dokáže oblouznit mozky uživatelů. Dobří tvůrci obsahu si díky ní vydělají i stovky tisíc měsíčně, odhalil Horálek
V posledních letech se tvůrci aplikací a sociálních sítí čím dál agresivněji předhánějí v tom, kolik času a pozornosti »uloupí« svým uživatelům. Poslední trendy odhalují, že nejefektivnějším nástrojem jsou v tomto směru krátká videa. Nejčastěji se tak v souvislosti s tím mluví o platformě TikTok. Podle odborníka na čínskou zábavní aplikaci a majitele komunitní organizace WELOVEFUN Petra Horálka je algoritmus tak skvěle a relevantně nastavený, že své uživatele prakticky nemůže nebavit, uvedl to pro ŽivotvČesku.cz. Redakci také sdělil, že právě unikátní algoritmus je tou klíčovou výhodou TikToku oproti jiným sociálním sítím. Zároveň vysvětlil, jakou hrozbou čínská platforma, která sbírá od uživatelů obří množství dat, je.
Uživatelům zajišťuje dostatečné množství zábavy, tvůrcům pak vcelku zajímavé výdělky. Získat peníze mohou formou darů od svých fanoušků během živého vysílání. Vydělat lze také placenými spolupracemi, kdy značky nebo firmy zaplatí za propagaci svých produktů nebo služeb ve videích daného tvůrce. A jsou tu i nepřímé výdělky, například affiliate marketing nebo nasměrování sledujících na vlastní e-shop.
"Za placené spolupráce si ti nejlepší v Česku vydělají i v řádech nižších stovek tisíců korun měsíčně, obvykle se ale bavíme o desítkách tisíc, na které dosáhnou tvůrci už po pár měsících důsledné tvorby obsahu," přiblížil pro ŽivotvČesku.cz »tiktokový« expert Petr Horálek, o jakých ziscích je řeč.
Na TikToku je už přes dva miliony Čechů a dávno přitom neplatí, že by aplikace cílila jen na nezletilé. Infantilního obsahu je tam i tak k vidění mnoho, ale s tím, jak zestárli uživatelé, se mění i typ videí, kterým se na platformě daří. "Sám TikTok chtěl docílit přílivu lidí starších dvaceti let, a tak před rokem a půl začal podporovat edukativní typ videí, čímž starší publikum přilákal," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz Horálek s tím, že jak se mění publikum i typ videí, mění se i jejich obsah.
"Přibývají nové obory, o kterých by třeba v minulosti nikdo neřekl, že by mohly tak hojně fungovat na TikToku. Videa o své práci natáčí automechanici, různí řemeslníci, hodně se daří kuchařům, v posledních měsících je pak velmi populární třeba mladý rybář Matěj Houška, který natáčí o chytání ryb i životě v lese," popsal. Jak redakce ŽivotvČesku.cz zjistila, zmíněný mladý influencer je skutečně na sociálních sítích velmi populární, nedávno se dokonce objevil na titulní stránce prestižního pánského časopisu Esquire.
Podle Horáka se mnohým mladým lidem vlivem TikToku změnil život. Baví se natáčením videí a už při studiu si vydělávají peníze, o kterých se kolikrát nezdá ani vysokoškolským absolventům. Mince má ale dvě strany. Ve světě byly zaznamenány případy, kdy kvůli plnění bláznivých výzev za vidinou vysokého počtu zhlédnutí několik mladých lidí dokonce zemřelo.
V Česku dokonce NÚKIB (Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost) v březnu varoval před používáním a instalací TikToku na zařízeních přistupujících k významným informačním systémům, protože aplikace je podle něj bezpečnostní hrozbou. Obava NÚKIB z možných kybernetických hrozeb vyplynula hlavně z množství shromažďovaných dat o uživatelích nebo způsobu, jakým se data sbírají a jak se s nimi nakládá.
"Dalším rizikem je samozřejmě také nevhodný obsah, ke kterému se velmi snadno může dostat i dítě. To ale není riziko TikToku, ale dnes bohužel celé společnosti a internetu obecně. Vrátil bych se v této otázce na začátek a doporučil tento problém řešit na úrovni jednotlivých dětí a jejich rodičů, kteří mohou omezit čas dítěte strávený na TikToku, případně kontrolovat i obsah," upozornil pro ŽivotvČesku.cz Petr Horálek.
Ohledně varování NÚKIB v rámci možných kybernetických hrozeb Horálek vnímá jako problém zejména to, že aplikací stažená data putují do Číny. "A zbytek světa netuší, co s nimi Čína může dělat. Z toho si myslím, že pramení největší obavy," doplnil.
O tom, že jde o rozsáhlou paniku, svědčí i skutečnost, kdy na konci května čínská společnost v americké Montaně podala žalobu s cílem zrušit úplný zákaz stejnojmenné sociální sítě, který zdejší zákonodárci schválili v polovině dubna. Informovala o tom agentura AP, podle níž TikTok zákaz označuje za porušení americké ústavy, která zaručuje svobodu projevu. Montana je prvním americkým státem, který přistoupil k úplnému zákazu jedné z nejpopulárnějších sociálních sítí světa. Začít platit má od příštího roku.
"K zákazu skutečně může dojít, ale moc tomu nevěřím, že se to ještě nějak neodvrátí. Je to ohromný byznys a majitelé TikToku si ho jen tak nenechají spadnout. Koncept TikToku je nicméně jasný, a pokud by k zákazu došlo, publikum se rychle přelije jinam. Buď to bude Instagram se svými Reels, nebo YouTube Shorts, nebo dokonce něco úplně nového. A to samé platí o influencerech. Úspěšný tvůrce má ale dnes fanoušky z TikToku přelité i na další sociální sítě. Šlo by tedy hlavně o to se rychle adaptovat na nová pravidla hry a přesunout své aktivity na jinou platformu," vysvětlil Horálek pro ŽivotvČesku.cz, jak reagují influenceři na možné změny na trhu sociálních sítí.
Sám se Petr Horálek s TikTokem seznámil v roce 2019. Po pár měsících úspěšné tvorby mu ale bezdůvodně zmizel účet, a tak se rozhodl vytvořit organizaci WELOVEFUN, ve které spojuje pět desítek úspěšných tvůrců. Fungují jako celek, a to s přímým napojením na evropskou centrálu TikToku.
"Tvůrcům pomáháme s obsahem, vedeme jim management v souvislosti se spolupracemi a řešíme i jejich PR. Utváříme a tmelíme komunitu tvůrců skrze různé společné eventy či projekty. Celý tento kolos propojujeme s firemním prostředím. Značkám spravujeme profily a tvoříme pro ně obsah, případně dokážeme vytipovat vhodného influencera pro spolupráce," dodal pro ŽivotvČesku.cz Horálek, který takto spolupracoval například s organizací OKTAGON MMA nebo světově proslulými značkami jako Warner Music, Rimmel London nebo AboutYou a další.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.