Reklama:

Pavlova flanelka, Schwarzenbergovo číro, Korčokovy brýle. Volební trháky umí získávat popularitu i hlasy

Petr Pavel
Petr Pavel
Foto: Profimedia
Se svolením Jiřího Ovčáčka
Jiří Ovčáček | Redaktor a komentátor
[email protected]
Publikováno: 26. 3. 2024

Komentář Jiřího Ovčáčka: Volební klání v posledních letech nebývají zrovna lákavou podívanou. Urážky a nevraživost překypují a činí z politického soupeření zápas v bahně. Světlou výjimkou jsou snahy kandidátů nabídnout jasnou značku, identifikaci, jež umožňuje stát se sympatickými pro voliče. S portálem ŽivotvČesku.cz se podíváme na zajímavé kampaně, které jsou dodnes živé. Karla Schwarzenberga máme i po letech spojeného s čírem, Petr Pavel má stále jako svou značku flanelku a slovenský kandidát na post hlavy státu Ivan Korčok se proslavil typickými brýlemi. Na otázku, proč se lidé tolik identifikují s osobnějšími prvky kampaně, zkusila nalézt pro portál ŽivotvČesku.cz odpověď mediální analytička Irena Ryšánková. Jde vlastně o novodobé atributy svatých.

Reklama:

Velkým osvěžením prezidentské kampaně před historicky první přímou volbou hlavy státu v roce 2013 bylo fialové punkové číro Karla Schwarzenberga. Nevedlo sice k vítězství, to utržil Miloš Zeman, ale především mladí lidé se s knížetem identifikovali a neotřelý nápad výtvarníka Davida Černého prostě zaujal i širokou veřejnost a vzpomínka je dodnes živá. Vážná volební kampaň získala na hravosti a byla ukázkou moderního západního přístupu, který už pak v našich končinách zakotvil.

Velmi úspěšně vybudoval svoji značku generál Petr Pavel, který i díky jasnému a srozumitelnému symbolu získal srdce voličů a v roce 2023 přesvědčivě zvítězil v prezidentské volbě nad lídrem hnutí ANO Andrejem Babišem. Petr Pavel a flanelová kostkovaná košile, to už je fenomén, který přežil i ukončení volební kampaně. Prezident si toho je vědom a svou značku sympaticky dál užívá, a to i v neotřelé podobě. O víkendu si byl Petr Pavel zaběhat ve Stromovce s mladými lidmi a oděl si tričko se vzorem flanelky, jak je patrné z hlavního snímku. "Běh s prezidentem byl skvělý nápad, bylo fantastické pozorovat, kolik přišlo mladých lidí," napsal k tomu na síti X novinář Radek Bartoníček.

Reklama:

Pozornost budící osobní značku využil na Slovensku i prezidentský kandidát Ivan Korčok. Zvolil typické kulaté brýle s tmavými obroučky, které se staly hitem. Přispěl k tomu absurdní zákaz brýlí podobných Korčokovým v televizním vysílání. Herečku Kristínu Tormovou produkce požádala, aby si brýle sundala, mohlo by prý jít o podprahovou podporu prezidentskému kandidátovi. V každém případě Ivan Korčok i módním doplňkem voliče prozatím zaujal, v prvním kole slovenského prezidentského klání porazil soupeře Petera Pellegriniho.

Podobnost s atributy svatých, na kterou upozornila pro ŽivotvČesku.cz analytička Irena Ryšánková, má podle ní jasný smysl. "To všechno jsou jakési novodobé ekvivalenty atributů svatých. Jsou to symboly jedinců, k nimž »prostý lid vzhlíží«. Jen místo lilií, draků, mečů či plamenů vidíme symboly současné, které se nevztahují k činům dotyčných osob, ale spíše čistě k vizuálním atributům, namnoze uměle vytvořeným. Zbožňovatelé a stoupenci dané osoby s sebou nemusejí ani vláčet meč, ani shánět draka či vstupovat do řádu, ale symbol si lze snadno obstarat," vysvětlila expertka.

Nejde samozřejmě jen o politiky, podobně funguje i klasický showbyznys. "Nemusí jít nutně o politické osoby, platí to i pro skalní fanoušky a fanynky různých postav zábavního průmyslu. Barví si podobně vlasy, nechávají si dělat tetování. Dlužno dodat, že ti z toho obvykle vyrostou, zatímco vzývači různých politiků nikoliv. Od středověku se někteří z nás příliš neposunuli, touha někam patřit je prostě v nás. Bohužel také z historie všichni víme, kam sektářská zbožšťování kohokoliv mohou vést," doplnila Irena Ryšánková pro ŽivotvČesku.cz.

Identifikace politika s neotřelým doplňkem má velkou tradici především v USA. Karel Schwarzenberg, Petr Pavel a Ivan Korčok se řadí mezi liberální politiky, ve Spojených státech se hravější formě kampaně nebrání ani kandidáti konzervativní. Příkladem je Donald Trump, který při své první kampani v roce 2016 proslavil kšiltovku s nápisem »Make America Great Again –⁠⁠⁠⁠⁠ Udělejme Ameriku znovu skvělou«. Čepice se také stala hitem a konzervativněji smýšlející ji toužili vlastnit. Kšiltovky Donald Trump ostatně rozdává dodnes, byť s jiným nápisem. Nedávno se šťastným majitelem stal maďarský premiér Viktor Orbán.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: