Pět historicky nejlukrativnějších sponzorů na fotbalových dresech

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek
Foto: Pixabay.com

Pokud patříte mezi fanoušky replik fotbalových dresů, první, co vás při koupi dresu praští do očí, je logo sponzora na přední straně. Jedná se o značku, která zaplatila velké peníze za privilegium, že se vryje do paměti každého fanouška, kdykoli sleduje zápas svého oblíbeného týmu. A to má pro ni z hlediska příjmů cenu zlata.

Vzhledem k tomu, že fotbal sledují miliardy lidí po celém světě, jsou firmy ochotny na sponzorování těch největších týmů vynakládat stovky milionů dolarů. V tomto článku se podíváme pod pokličku těch historicky nejlukrativnějších.

Lidé, kteří očekávají, že na dresech uvidí stránky s hazardem, například sázkové kanceláře a online kasina, nejspíš zklameme. O jejich přítomnosti na fotbalových dresech se již notnou dobu vedou vyostřené debaty a například ve Španělsku je vláda zakázala. Kluby od nich tedy raději drží ruce pryč.

Každý ze sponzorů na našem seznamu přináší závratnou sumu peněz a dokazuje tím, že sponzoring dresů je v roce 2021 obrovským byznysem.

Real Madrid Fly Emirates (82,6 mil. dolarů ročně)

Vábení Realu Madrid jako jednoho z největších klubů světa je nesporné a společnost Fly Emirates ze Spojených arabských emirátů se v roce 2018 rozhodla rozbít prasátko, aby si předplatila právo na jeho dresy. Dohodli se, že během čtyř let zaplatí klubu z Bernabéua neuvěřitelných 330 milionů dolarů za výsadu zdobit slavný bílý dres svým logem.

Letecká společnost dále trvala na tom, aby součástí smlouvy byly i další výhody – konkrétně dva obrovské reklamní LED bannery na každé straně hřiště a další reklama na tréninkové soupravě týmu. Za tak obrovskou částku si lze jen těžko představit, že by se Madrid této nabídce výrazněji bránil.

Tím ale sponzorská strategie Madridu samozřejmě nekončí. V současné době jim platí jmění i Adidas za právo prodávat jejich jménem reklamní zboží, včetně replik dresů a fotbalových míčů.

Manchester United Chevrolet (83 mil. dolarů ročně)

Každá společnost, která má možnost být na přední straně dresu Rudých ďáblů, dostane své jméno do všech koutů světa. United mají obrovskou fanouškovskou základnu i v Asii a Latinské Americe. To vysvětluje, proč byla americká automobilka Chevrolet v roce 2012 ochotna uzavřít obrovskou sedmiletou smlouvu. Po jejím posledním prodloužení v červnu loňského roku se roční částka vyšplhala na 83 milionů dolarů za sezónu.

Údajně má však jít o poslední prodloužení, protože United začali dva roky před vypršením smlouvy hledat nové sponzory. Očividně shánějí „nový motor, který je nakopne“.

Manchester United TeamViewer (64,4 mil. dolarů ročně)

Pandemie zasáhla United více než většinu týmů a Rudí ďáblové hlásí pro sezónu 2019–2020 obrovské ekonomické ztráty. Jejich nová sponzorská smlouva je však odrazem doby ve světě, který se čím dál víc orientuje na technologie.

Novým sponzorem se totiž stala německá softwarová společnost TeamViewer, která se dohodla na pětileté smlouvě v hodnotě přibližně 325 milionů dolarů. Firma poskytuje software, který umožňuje vzdálenou údržbu počítačů, využívající ta nejmodernější zabezpečení, jako je identifikace otisků prstů a dvoufaktorové ověřování (2FA).

Dohoda přichází po dvouletém hledání náhrady za stávajícího sponzora Chevrolet. Pandemie ale kvůli obrovskému propadu tržeb vyjednávací pozici United citelně oslabila. Dohoda je i přesto jednou z největších ve světovém fotbale a očekává se, že z ní budou mít obě strany obrovský prospěch.

Barcelona Rakuten (64,75 mil. dolarů ročně)

Barcelona nikdy neměla sponzora na dresech. V průběhu své dlouhé historie vždy raději nechávala dres Blaugrana prázdný. Jejich prvním sponzorem v roce 2006 byla dokonce celosvětová charitativní organizace UNICEF, což odráží zaměření klubu na komunitu.

Peníze se nicméně nakonec dostaly ke slovu, když v roce 2016 nabídla japonská firma Rakuten zaměřená na e-commerce závratnou sumu 259 milionů dolarů za čtyřletý kontrakt. Spolu s katalánským celkem si samozřejmě plácli. Součástí smlouvy je navíc opce na prodloužení, což by mohlo být v zájmu klubu vzhledem k finančnímu dopadu koronaviru a nové megasmlouvy pro Lea Messiho.

Společnost Rakuten se díky této dohodě zviditelnila a její jméno se vrylo do paměti milionů fanoušků, kteří si nenechají ujít jediný zápas Barcy.

Chelsea Three (55 mil. dolarů ročně)

Všichni jsme přikovaní ke svým telefonům víc než kdy jindy. Neustále kontrolujeme e-maily nebo cestou do práce hrajeme hry. Nedávná dohoda Chelsea s britskou společností Three se postarala o to, že tato mobilní společnost bude v příštích několika letech v popředí zájmu fotbalových fanoušků.

Sponzor z oblasti mobilních telefonů vyvolává ve fanoušcích Chelsea příjemné vzpomínky na dobu, kdy jejich tým pod José Mourinhem dosáhl na titul v Premier League s nápisem Samsung na hrudi. Klub tak doufá, že na tento úspěch naváže. Od příští sezóny mu poběží čtyřletá smlouva v hodnotě více než 200 milionů dolarů.

Londýnský klub bude díky technologii Three těžit také z lepší konektivity v okolí svého stadionu, což fanouškům zpříjemní zážitek ze zápasů, až na ně zase zavítají.

Zavřít reklamu