Po pohřbu Petra Kellnera přišla první zpráva z nehody vrtulníku. Detaily osudného pádu
Po pádu vrtulníku, během něhož zemřel nejbohatší Čech Petr Kellner (†56) a další čtyři lidé, americký Národní úřad pro bezpečnost v dopravě (NTSB) zveřejnil první předběžnou zprávu k nehodě. Přesná příčina není zatím známa, ale už jsou známé detaily, které předcházely tragédii. Již dříve jediný pasažér, který přežil, reprezentant ve snowboardingu David Horváth uvedl, že nemělo jít o technický problém. Zatím jde o prvotní zprávu, komplexní může trvat mnohem déle. "Vyšetřovatelé budou pracovat na závěrečné zprávě, s ohledem na koronavirovou krizi může její vznik trvat i rok," řekl pro ŽivotvČesku.cz letecký expert Josef Bejdák.
Nejbohatší Čech Petr Kellner zahynul 27. března, když vyrazil na heliskiing (sjezdové lyžování nebo snowboarding dosažený vrtulníkem namísto lyžařského vleku). Poslední rozloučení s podnikatelem proběhlo o víkendu v Praze v Dejvicích u jeho rodinného sídla. Vrtulník havaroval po střetu s horou u ledovce Knik poblíž aljašské metropole Anchorage.
Podle zprávy vyšetřovatelů se helikoptéra valila stovky metrů po svahu. "Data GPS ukázala, že vrtulník se naposledy vznesl v 18:27:05 severozápadním směrem a vystoupal do 5900 stop nad mořem. Poslední pohyb helikoptéry započal kolem 18:33 nad hřebenem ve výšce 6266 stop nad mořem (1910 metrů), kolem 14 stop (4 metrů) nad terénem,“ stojí ve zprávě, podle které pilot vrtulníku několik minut manévroval v nízké výšce a rychlosti - přibližně 2 km/h. "Vrtulník narazil do terénu asi 15-20 stop, což je 4,5-6 metrů pod hřebenem," je popsáno ve zprávě, kterou zveřejnila agentura ČTK.
Počasí podle reportu bylo přijatelné - bylo viditelno a nepřekračovalo limity VMC - kdy pilot může použít vizuální orientaci a nemusí se řídit přístroji. Vítr měl přibližně rychlost 9km/h - taková jsou data z Palmerova letiště 43 km daleko od místa nehody, kde v tu dobu mohly být podmínky jiné.
Za havárií nestála patrně technická závada, ale vše nasvědčuje tomu, že šlo o nešťastnou náhodu. Mluvčí Kellnerovy finanční skupiny PPF Vladimír Mlynář již dříve uvedl, že podle slov jediného přeživšího k technické poruše pravděpodobně nedošlo. "Z toho, jak jsme mluvili s Davidem Horváthem, tak snad mohu jen říct, že nic nenasvědčuje technické poruše. Že to byla skutečně souhra nějakých nešťastných náhod, povětrnostních podmínek, přistávacích podmínek," uvedl Mlynář pro Český rozhlas.
Vzhledem k tomu, že vrtulník typu Airbus AS350B3 podle předpisů nemusí mít černou skříňku a výpověď Horvátha, který podle amerických médií souhlasil s vyšetřovateli spolupracuje, bude klíčová. "Tento typ vrtulníku nemá černou skříňku, žádné předpisy to nenařizují. Jsou to tak malé vrtulníky, že není důvod. Je tam ale třeba GPS a další věci, které vyšetřovatelé budou zkoumat, budou se snažit z toho mála získat maximum. Je výhoda, že jeden člověk přežil, doufejme, že bude v pořádku a bude moci vypovídat o kritické fázi letu. Stává se, že někdy se příčina havárie nezjistí, ale to se stává opravdu výjimečně," uvedl pro ŽivotvČesku.cz Josef Bejdák z Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.
Aljašská média po pádu vrtulníku upozornila na přibližně dvouhodinovou prodlevu mezi okamžikem, kdy helikoptéra přestala vysílat satelitní trasovací signál, a dále momentem, kdy provozovatel stroje upozornil úřady na nezvěstný vrtulník. Záchranáři na místo havárie dorazili až tři hodiny po pádu vrtulníku a našli pouze jediného přeživšího. Vrak helikoptéry zkoumá tým vyšetřovatelů.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.