Předvolební duel vítěze nemá. Nemůžete po Fialovi chtít, aby si hrál na Babiše, pak volič pozná, že se mu lže, říká expert
Do voleb zbývá necelý týden a vše směřuje k tomu, že o vítězství si to rozdají hnutí ANO a koalice SPOLU. Lídr ODS Petr Fiala (57) a šéf hnutí ANO Andrej Babiš (67) touží po roli předsedy vlády. Poslední televizní duel jasného vítěze neměl, oba muži zůstali v pozicích, v jakých je příznivci očekávají a respektují. Podle experta na politický marketing je zásadní, aby politici byli autentičtí a nehráli si na něco, co nejsou. "Nejhorší pro politika je, když přestane být autentický. Každý politik má nějaké osobnostní charakteristiky a poradce musí pracovat s tím, jaký ten politik je jako osobnost. Nemůžete například Fialu donutit, aby se choval jako Babiš," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz Karel Komínek z Institutu politického marketingu.
Ukřičený, místy hysterický a podrážděný premiér Andrej Babiš na straně jedné. Na straně druhé pak kultivovaný, umírněný ale až překvapivě důrazný Petr Fiala. Tak vypadalo televizní střetnutí politických lídrů, kteří oba věří, že ovládnou sněmovní volby.
Podle odborníka na politický marketing Karla Komínka oba muži zvládli svou roli, kterou od nich čeká jejich publikum. Voliči Andreje Babiše si na jeho styl zvykli a respektují ho, voliči ODS zase neočekávali, že Petr Fiala v televizní debatě bude křičet či urážet oponenty. Oba muži zahráli to, co od nich jejich voliči čekají. Pro voliče ANO je zásadní, že Babiš ukázal sílu a jeho fanoušci to vnímají jako dominanci. Klidnou sílu ale ukázal i Petr Fiala, který své voliče také přesvědčil, že může být premiér. Pro Babiše i Fialu tak bylo zásadní neztratit budované pozice a neudělat zásadní chybu.
"Určitý politický styl se pojí s určitým typem komunikace. Vy jako politik máte nějakou osobnost a stojíte na nějaké straně politického spektra, do toho musíte počítat s tím, že nějakou osobnost má i ten, kdo vás volí, to vám dává nějaké omezené mantinely, v rámci kterých tu komunikaci musíte vést. Pokud jste klasifikovaný jako charismatický lídr, který se obrací spíše na tu populistickou stranu, tak je úplně v pořádku, když ta komunikace vypadá tak, jako to dělá Andrej Babiš či Tomio Okamura. Řekněme, že je to trochu agresivnější styl, útočení na všechny možné strany včetně médií, skákání do řeči, snaha vybudovat fyzickou i verbální dominanci... Pokud jste kandidátem typu Rakušana, Fialy či Bartoše, tak u nich volič nepředpokládá, že jsou to emočně extrémní lidé. Nečekáme, že tito lidé najednou vstanou a bouchnou do stolu. Spektrum lidí, kteří je volí, znovu očekává, že budou vystupovat tak, jako tomu bylo dosud," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz Karel Komínek a promluvil o tom, že naučit se komunikovat s veřejností není pro politiky nic jednoduchého.
"Oba svou roli zvládají, ale někdy nastanou extrémy, kdy se například Andrej Babiš při některých debatách nechá příliš vtáhnout do emočního spektra a přestává se kontrolovat. Občas mu to ujede, myslím, že toto jeho tým už vidí jako chybu. Pan Fiala má stejný problém, ale z opačné strany. U něj za poslední roky vidíme výrazný posun v rámci nonverbální komunikace, bylo mu totiž vyčítáno, že je příliš klidný a že při debatách zejména s Babišem se nechává příliš zatlačit do defenzivy. Je evidentní, že i u pana Fialy někdo zapracoval, aby používal více gest a vypadal důrazněji. Fiala je fakticky nyní v situaci, kdy občany varuje před tím, co se může stát, že jsme v ohrožení, že máme všichni přijít k volbám, abychom tomu všemu zabránili... Ale styl jeho komunikace ještě nedávno neodpovídal tomu obsahovému důrazu, ještě nedávno to byla taková milá a příliš vágní komunikace," zhodnotil pro ŽivotvČesku.cz expert na politický marketing oba kandidáty na premiéra.
Karel Komínek také varoval před tím, když politici nejsou autentičtí a začnou přepínat svůj styl ve snaze oslovit co nejvíce voličů z různého spektra. Pro nově oslovené voliče takový kandidát není přesvědčivý, dosavadní voliče pak může změna stylu zaskočit. Když někoho každý den lidé vídají ve vytahaném svetru, tak je logicky zaskočí, když ho najednou potkají ve značkovém obleku. To platí nejen při volbě šatníku, ale také při verbální diskuzi.
"Všichni politici pracují na tom, jak komunikují, zejména na tom, jak jsou schopní komunikovat v krátkém časovém úseku. Politici ale pracují také na tom, aby komunikace byla komplementární s jejich osobností a s tím, co očekávají voliči. Experti vždy upozorňují, že je chybou, když se náhle změní styl komunikace. Nejhorší pro politika je, když přestane být autentický. Každý politik má nějaké osobnostní charakteristiky a poradce musí pracovat s tím, jaký ten politik je jako osobnost, nemůžete například Fialu donutit, aby se choval jako Babiš. Možná v tom i chvíli bude vypadat dobře, než ho něco vyhodí z konceptu, pak se zpět vrátí ke své přirozenosti a bude to pro voliče celé najednou vypadat hrozně naučeně, což se stalo například Janu Fischerovi při prezidentské volbě v roce 2013. Vždy je potřeba pracovat s tím, jaký ten politik je, nikoliv se ho snažit dotlačit do nějaké polohy, pak se totiž stane nějaká chyba a najednou to bude hrozně moc poznat," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz expert na politický marketing, že voliči nemají rádi, když se jim lže a předstírá a když se předstírá tak naivně, že je to vidět.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.