Předvolební průzkum znovu ovládlo ANO. Lidi vždy fascinuje vítěz, lepí se na něj, říká sociolog

Ivan Bartoš a premiér Andrej Babiš
Ivan Bartoš a premiér Andrej Babiš
Foto: Profimedia

Volby by podle červnového průzkumu agentury CVVM vyhrálo hnutí ANO s 24,5 procenta hlasů. Druhá by v tuto chvíli skončila koalice Pirátů a hnutí STAN se ziskem 22,5 %. Sociolog Vojtěch Bednář vysvětlil, proč je pro strany nutné, aby se v předvolebních průzkumech ukazovaly vysoko. "Ve společnosti je fascinace vítězem. Kdo ukáže, že je vítěz, nebo že momentálně vyhrává, tak má najednou hodně fanoušků," vysvětlil sociolog pro ŽivovČesku.cz.

Volby by podle červnového průzkumu agentury CVVM vyhrálo hnutí ANO s 24,5 procenta hlasů. Druhá by byla koalice Pirátů a hnutí STAN (22,5 %) a třetí místo by brala koalice Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) s 19,5 %. Do Sněmovny by se dostala ještě SPD (9,5 %), komunisté (7,5 %) a ČSSD (7,5 %). Mimo Sněmovnu by naopak podle nejnovějšího průzkumu skončila Přísaha Roberta Šlachty se ziskem 2,5 procenta hlasů.

"Průzkumy CVVM nám ani Pirátům nikdy moc nepřály. Ten trend není špatný, ukazuje to, že se pořád držíme nahoře. Je to jediný průzkum, který nás dává na 2. nikoliv na 1. místo. Vnímáme, že ten souboj ještě může být vyrovnaný a napínavý, ale věříme si, že pro nás bude vítězný," okomentoval pro ŽivotvČesku.cz předseda STAN Vít Rakušan.

Sociolog Vojtěch Bednář pro ŽivotvČesku.cz vysvětlil, proč je pro politické strany tak důležité, aby se v předvolebních průzkumech ukazovaly na lichotivých pozicích.

Podle nejnovějšího volebního modelu agentury Median koalice SPOLU tvořená stranami ODS, KD...

"Je to kombinace vícero faktorů. Jedním z nich je tzv. bandwagon efekt. Dělal se pokus, že na pomalu jedoucím valníku hrála kapela a lidé se k tomu vozu začali bezdůvodně připojovat. Do toho přistupuje fascinace vítězem. Kdo ukáže, že je vítěz, nebo že momentálně vyhrává, tak má najednou hodně fanoušků. Když vezmu ten bandwagon efekt, tak to ukazuje, že je tu strana, která má reálnou šanci se do sněmovny dostat. Raději budu volit tuto stranu, protože mám pocit, že ten můj hlas není ztracen. Pokud se o jiné straně dlouhodobě ukazuje, že tu šanci vyhrát nemá, tak hrozí riziko, že začne ztrácet i ty, kteří ji původně chtěli volit. V ten okamžik se lidé začnou bát, že jejich hlas propadne. To je důvod, proč politické strany mají rády, když v předvolebních průzkumech jsou vysoko. Dokonce se někdy objevují strany a politici, kterým když výzkumy nevychází, tak představí vlastní »​protivýzkumy«. Strany potřebují ukázat, že jsou úspěšné, i když třeba reálně úspěšné nejsou, to jim přilepí voliče, kteří si řeknou, že strana má šanci uspět. Takový »protivýzkum« zároveň zabrání tomu, aby straně utíkali voliči, kteří nejsou třeba zcela rozhodnutí. Kapela hraje, valník se pohybuje a lidé dávají hlasy," popsal pro ŽivotvČesku.cz důležitost předvolebních průzkumů expert na chování společnosti.

Zavřít reklamu