Reklama:

Premiér Andrej Babiš nabízí ceny za očkování. Sociolog popsal, koho to motivuje a koho naopak odradí

Premiér Andrej Babiš
Premiér Andrej Babiš
Foto: Profimedia
Eliška Reiglová | Redaktorka
[email protected]
Publikováno: 14. 7. 2021

Premiér Andrej Babiš (66) se snaží oslovit lidi, kteří ještě neprojevili zájem o očkování. Kdo jde na vakcínu, může nyní v loterii soutěžit o ceny, jakou jsou například iPhone 12, značkové tenisky či kupóny na herní platformu Steam. To by mohlo k očkování proti covidu-19 přesvědčit především mladší a zatím málo proočkovanou část populace. Tento způsob motivace se ale vzhledem k reakcím veřejnosti zatím nejeví jako ten nejlepší. "Já se obávám, že to může mít vliv na jednotky, stovky nebo malé tisíce lidí. Když nabídnete něco takového, část lidí to přesvědčí a druhou to utvrdí, že je v tom nějaká bouda," řekl pro ŽivotvČesku.cz sociolog Vojtěch Bednář.

Reklama:

V pondělí začala na hlavním nádraží a v obchodním centru na Chodově fungovat dvě nová očkovací místa, kam mohou zájemci o vakcínu přijít bez registrace. Lidé, kteří se nechají očkovat právě na těchto místech, se mohou navíc zapojit do soutěže. Hlavní výhrou jednou týdně bude iPhone 12, menší dary ale někdo vyhraje každý den. Přestože se na obou místech tvořily po jejich otevření fronty, reakce veřejnosti na očkovací loterii jsou rozporuplné. Na sociálních sítích si lidé z nápadu především utahují a podle sociologa bude mít soutěž vliv jen na zlomek z těch, které měla motivovat.

Reklama:

"Já se obávám, že to může mít vliv na jednotky, stovky nebo malé tisíce lidí, pro které je ta iniciativa fajn. Naše zkušenost s podobnými nástroji v menším měřítku je taková, že v okamžiku, kdy máte už poměrně velký počet lidí, kteří s vámi souhlasili (v Česku je 5 milionů vyočkovaných prvních dávek, to už je nadpoloviční většina populace), tak když nabídnete něco takového, část lidí to přesvědčí a druhou to utvrdí, že je v tom nějaká bouda. Oni si řeknou, proč nám stát dává takovou nabídku, když je očkování něco, o čem stát říká, že je to prospěšné našemu zdraví. Lidé v tom najdou podvod. Část lidí to motivuje, ale na druhé straně je to problém, protože další část lidí to naopak demotivuje," řekl pro ŽivotvČesku.cz sociolog Vojtěch Bednář.

Soutěž může navíc působit i jako živná půda pro dezinformátory. "Oni nyní budou říkat, že stát už nemá lidi jak přesvědčit k tomu, aby si ten »hnus« nechali píchnout, a tak nabízí ceny. Není to ale jen u nás, například na Slovensku, pokud očkování doporučíte někomu jinému a přesvědčíte ho, tak můžete dostat cenu či finanční odměnu. Některé americké státy, tuším konkrétně Kalifornie, nabízejí rekreační drogy, které jsou tam povolené. Takhle by se dalo pokračovat dál," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz uznávaný sociolog.

"Kdybych mohl doporučit nějaký krok, který by byl účinnější než uplácení dárky, tak je to masivní podpora influencerů všech velikostí - počínaje televizním kuchařem, konče instagramovou hvězdičkou. Kampaň už nyní nemá moc informační charakter, ta základní informace už je v populaci silně zasazená, v nějaké podobě ji má každý. Když vám influencer má poradit, že si máte pořídit kalhoty nějaké značky či módní tričko, může doporučit i očkování. Sice to může část lidí naštvat, ale schopnost někoho přesvědčit je v porovnání s tím dárečkem neporovnatelně větší," vyjádřil Vojtěch Bednář pro ŽivotvČesku.cz svůj pohled na vytvoření lepší kampaně.

Očkování proti covidu-19 rozvířilo diskuze a rozdělilo Česko na dva tábory. Takový rozruch zatím žádná jiná vakcína ani nemoc v novodobé historii nezpůsobily

Celá ta debata je docela paradoxní. Když se člověk narodí, dostane 6 různých povinných vakcín plus další 4 nepovinné v závislosti na tom, jak pečlivé máte rodiče a jaký je jejich názor. Tady se řeší otázka akutního onemocnění a děláme z toho velikou diskuzi," dodal sociolog Vojtěch Bednář pro ŽivotvČesku.cz.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: