Princezna ze mlejna, Z pekla štěstí, Čertova nevěsta a další. Zdeněk Troška popsal pro diváky, jak se dělá opravdová pohádka

Režisér Zdeněk Troška
Režisér Zdeněk Troška
Foto: Nextfoto
Klára Zaňková | Redaktorka
[email protected]
Publikováno: 4. 11. 2021

Na svém filmovém kontě má nejkrásnější české pohádky, které si právem získaly diváckou oblibu. Každý rok jsou již tradičně součástí především vánočního programu a dá se říci, že jsou zkrátka neokoukatelné. Režisér Zdeněk Troška (68) popsal, v čem je natáčení pohádek náročnější a zároveň vyjmenoval své favority z vlastní dílny. "Každý záběr by měl mít krásnou kompozici a být barevně sladěný, důležité jsou kostýmy, paruky, rekvizity a triky. Natočil jsem devět pohádek, myslím, že moje nejoblíbenější je Čertova nevěsta," upřesnil pro ŽivotvČesku.cz.

Za jeho úspěchem stojí nejen velký cit pro uměleckou tvorbu a talent, ale také pevné základy filmového vzdělání pod taktovkou těch největších legend české kinematografie. Zdeněk Troška vystudoval na pražské Filmové a televizní fakultě Akademie múzických umění (FAMU) filmovou a televizní režii - k filmu měl vždy velmi blízko. Kromě jeho kultovních komedií Slunce, seno a dalších si televizní diváci zamilovali také jeho pohádky, které patří mezi klenoty hned v mnoha ohledech.

Jeho úplně první byla v roce 1987 O princezně Jasněnce a létajícím ševci podle knižní předlohy Jana Drdy, která si nesla i lehce strašidelné prvky. Herecké obsazení nabídlo hvězdy první velikosti jako Helenu Růžičkovou (†67), Michaelu Kuklovou (53) nebo Jana Potměšila (55) či Jaroslava Čejku (85). Ale to byl jen začátek pohádkového kolotoče, který přinesl další nádherné filmy. Avšak pohádka musí dodržet určité prvky a její natáčení má svá specifika.

"Pohádka je především historický film, musí se dbát na to, aby každý záběr, který se dělá, měl krásnou kompozici a musí být barevně sladěný. Je to obrovský rozdíl… Když se podíváte na filmy, které se dnes točí ze současnosti, tak máte pocit, že kameraman vezme kameru na rameno a chodí mezi herci, kteří zrovna mluví. Takový dokumentární styl, který je pochopitelně rychlejší, levnější, ale u pohádky zkrátka musíte mít kolej, aby třeba kamera hezky jela lesem. Už je to zkrátka práce navíc. Nebo musíte čekat na slunce, aby bylo správné světlo a vypadalo to opravdu pohádkově. Důležité jsou kostýmy, paruky, rekvizity a triky, to všechno hraje v pohádce obrovskou roli. Musí být líbezná, mít opravdu krásné princezny v nádherných šatech, pohledného prince, honosný zámek, po tom dítě touží. Tohle musí nepochybně fungovat. Musí to být pohlazení pro oko i pro duši. Pohádka navíc vyžaduje dokonalé sladění například i s hudbou, aby vznikla pěkná písnička a podobně," řekl Zdeněk Troška pro ŽivotvČesku.cz a vzpomenul na legendární osobnost, s níž měl tu čest spolupracovat a přebírat od ní cenné zkušenosti.

"Měl jsem štěstí, že mě na škole učil pan Bořivoj Zeman, otec české filmové pohádky (je podepsán například pod pohádkami jako Pyšná princezna, Byl jednou jeden král…, Šíleně smutná princezna nebo Honza málem králem, pozn. red). Říkával, že v pohádce musí být kytička, babička a písnička. Musí být hezky udělaná, aby byla pro dítě něčím jiným, než v čem žije normálně. Natočil jsem celkem devět pohádek. První byla Jasněnka, pak byla dvakrát Princezna ze mlejna, dvakrát Z pekla štěstí, Nejkrásnější hádanka, Čertova nevěsta, Čertoviny a Zakleté pírko," popsal pro ŽivotvČesku.cz známý režisér a filmový mistr, na jakých pohádkových skvostech pracoval a jsou spojeny s jeho jménem.

Zároveň má mezi svými pohádkami i jednu, kterou by z několika důvodů vyzdvihl. "Myslím, že moje nejoblíbenější je Čertova nevěsta. Právě v té výpravnosti, v kostýmech… na všechno tam byl čas, mohli jsme se najíst, byla tam krásná romantická místa v lesích. Bylo to za mě moc fajn," dodal Zdeněk Troška pro ŽivotvČesku.cz.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.