Rána pro české motoristy. Benzín může už brzy stát 40 Kč. Ekonom vysvětlil, co přijde v zimě
Ropné produkty zdražují, stoupá cena benzínu i nafty a už na Vánoce by mohl stát litr benzínu u českých čerpacích stanic přes 40 korun. Podle ekonoma Lukáše Kovandy ceny ropných produktů reagují za zdražování plynu či elektřiny. Dalším faktorem, který k růstu cen přispívá, je důraz na evropskou ekologickou politiku. "Benzín i nafta budou dál zdražovat, už v zimě se cena může dostat ke 40 korunám, jako tomu bylo v roce 2012. Možná to nebude celorepublikově, ale v roce 2012 například řidiči v Praze platili dokonce přes 40 korun," vysvětlil ekonom pro ŽivotvČesku.cz.
Cena komoditní ropy Brent po třech letech vystoupila nad 80 dolarů za barel. Dne 28. září se cena vyšplhala až na 80,75 dolaru za barel, a byla tak nejvýše od října 2018. Po covidové krizi se zvyšuje poptávka, cena stoupá i kvůli nižším dodávkám.
"Hlavním faktorem je všeobecné zdražování energií, v současné době pozorujeme obrovské zdražování plynu v Evropské unii i v jiných částech světa. Ruku v ruce s tím jdou nahoru další energie, například elektřina, uhlí, zvyšující se ceny emisních povolenek. Toto vše doléhá na ropu, ropné produkty jako je třeba topná nafta slouží jako náhražka plynu v průmyslu či vytápění. Když zdražuje plyn, tak je atraktivní nahrazovat ho něčím levnějším, což jsou právě některé ropné produkty jako třeba topná nafta. Zdražení plynu vede ke zdražení ropy, ta se poprvé od roku 2018 dostala nad 80 dolarů za barel. Takové zdražení se většinou se zpožděním dvou až tří týdnů promítne do zdražení nafty a benzínu u českých čerpacích stanic," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz ekonom Lukáš Kovanda.
"Benzín je v Česku v tuto chvíli na úrovni 34 korun, to je jeho nejvyšší cena od roku 2014. V případě nafty ještě ten růst není tak dramatický, ale to je jen díky tomu, že letos byla na ni snížena spotřební daň, jinak by už také byla na mnohaletém rekordu. Benzín i nafta budou zdražovat dál, může se to už v zimě dostat ke 40 korunám, jako tomu bylo v roce 2012. Možná to nebude celorepublikově, ale například v roce 2012 řidiči v Praze platili dokonce přes 40 korun. Situace ve světě v oblasti energií se dramaticky zhoršuje, nedostává se plynu, situace je problémová v Evropě, v Číně i v USA. Bude pokračovat dál tlak na růst cen ropy, benzínu i nafty," popsal ekonom s tím, že ke zvyšování cen dlouhodobě přispívá také ekologický tlak a boj s emisemi.
"K růstu cen přispívá i německá či evropská »zelená« politika. Dlouhodobě roste tlak na fosilní paliva, to je ale trvalý stav, nejde o bezprostřední nárůst. Částečně z něj plyne růst cen energií," popsal pro ŽivotvČesku.cz situaci v Evropě Lukáš Kovanda.
S Kovandou souhlasí i další oslovený ekonom. Štěpán Křeček je přesvědčen, že snahu o ekologičtější Evropu bude muset někdo zaplatit, podle Křečka to budou spotřebitelé. "Extrémní opatření v oblasti ekologie mají konkrétní cenovky, budou to platit spotřebitelé, kterým se to už přestává líbit. I samotní Němci si už v tuto chvíli stěžují na vysoké ceny paliv. V Německu dnes litr pohonných hmot stojí zhruba 1,5 eura, na české straně je to 1,2 eura. Už dnes mnozí Němci jezdí tankovat do České republiky, pokud se v Německu výrazně zdraží pohonné hmoty, tak se čeští pumpaři mohou připravit na zástupy německých řidičů, kteří přijedou natankovat," sdělil Štěpán Křeček pro ŽivotvČesku.cz. Rozkolísání cen v Německu by ale v konečném důsledku dále zvedlo ceny také v České republice.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.