Slevománie je v plném proudu, pandemie ovlivnila ceny. Vyplatí se nakupovat oděvy a částečně elektroniku, radí ekonom

Nákupy - Ilustrační snímek
Nákupy – Ilustrační snímek
Foto: Martin Přibyl / CNC / Profimedia
Klára Zaňková | Redaktorka
[email protected]
Publikováno: 30. 12. 2021

Vánoční nakupování dárků už skončilo, ale obchodníci zahájili povánoční a novoroční slevy. Vyznat se, co je skutečně výhodné, a co ne však není dvakrát snadné. Navíc pandemie koronaviru na slevy má vliv a podle ekonoma Lukáše Kovandy (41) nejsou letos tak velkorysé. "Neříkám, že člověk nemůže narazit na reálnou slevu 70 nebo třeba 80 procent, ale bude i menší objem zboží než v době před pandemií. Chce to více času a úsilí než v minulých letech," uvedl pro ŽivotvČesku.cz.

Křiklavé nápisy a líbivá procenta poukazující na výrazné snížení cen produktů a služeb. V Česku se po svátcích znovu otevřely obchody a začaly výprodejové akce. Prodejci jdou v některých případech až na 80procentní zlevnění, někdy ještě výše. Povánoční a novoroční slevy jsou mezi zákazníky každoročně oblíbené, takže se toho snaží využít. Ale v letošním roce se na nich podepsala celosvětová pandemie koronaviru – jak co se týče dostupnosti zboží, tak samotných slev.

"Budou méně velkorysé, než jsou lidé zvyklí z minula, ale dočkají se jich. Obchodníci se potřebují zbavovat zásob, například oděvů, protože končí sezóna a nastupuje nová. Slevy tedy budou, nicméně kvůli růstu cen energií a nákladů na pracovní sílu nebudou tak rozšířené a plošné jako kupříkladu v těch minulých letech. Čímž neříkám, že člověk nemůže narazit na reálnou slevu 70 nebo třeba 80 procent, ale bude i menší objem zboží než v době před pandemií. Důvodem jsou zvyšující se náklady prodejců, kteří už si nemohou dovolit jít s cenami tak dolů. Na druhou stranu se i tak vyplatí nyní slev využívat, zejména se vyplatí nakupovat oděvy, částečně pak elektronika. Tam je však problém kvůli čipovému nedostatku a přepravním komplikacím. Což zase omezuje možnost plošných slev," řekl Lukáš Kovanda pro ŽivotvČesku.cz.

Na slevy, které většinou pokračují i po Novém roce, začali obchodníci lákat už od druhého svátku vánočního 25. prosince, některé e-shopy dokonce už večer o Štědrém dni.

"Kdo se bude pídit po slevách a vyhledávat výhodné nákupy, může uspět. Pokud mu nebude vadit si ráno přivstat, aby vyrazil do outletu nebo nějakého shopping centra a věnoval tomu čas, případně brouzdal po e-shopech a dostatečně dlouho srovnával, pak může natrefit na skutečně dobré slevy. Ale bude to obtížnější a chce to více času a úsilí než v minulých letech," popsal ekonom pro ŽivotvČesku.cz.

Podle jeho slov se zmírňuje dlouhodobý fenomén tzv. falešných slev, protože se lidé naučili si ceny lépe prověřovat a jsou odolnější - zkrátka ví, že si mohou najít speciální stránky na internetu, kde jsou k dispozici srovnávače cen.

"Porovnávají ceny nejen s ostatními e-shopy, ale zákazníci tam mohou najít mimo jiné historický vývoj ceny výrobků a uvědomit si, zda je sleva skutečně výhodná. Akčních zlevnění je samozřejmě méně a je třeba dát pozor na kouzelné slůvko »až«. Lidé by měli také zvážit to, co za danou slevu dostávají. Jestli nejde o poškozené zboží nebo nějaké, o které není zájem. Jestli jim za to sleva opravdu stojí a zda nemusí dělat nějaký kompromis. Prodejci se mohou zbavovat zboží, které se jim hromadí na skladě. V takovém případě není podle mého soudu radno »naskakovat« na každé zlevnění, i pokud by byla sleva reálná. Pak je z velké části odrazem faktu, že o zboží nebyl dostatečný zájem. Jestliže tisíce zákazníků neprojevili chuť zboží koupit, pak je třeba se nad koupí zamyslet," uzavřel Lukáš Kovanda pro ŽivotvČesku.cz.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.