Tisíce nakažených denně: Jaroslav Flegr odtajnil pro lidi desatero, jak se vyhnout koronaviru

Evoluční biolog Jaroslav Flegr
Evoluční biolog Jaroslav Flegr
Foto: Archiv Jaroslava Flegra

Počet pozitivních případů nákazy novým typem koronaviru SARS-CoV-2 v Česku dramaticky narůstá. Odborníci mluví o druhé vlně epidemie. Dále upozorňují, že pokud vláda nepřijme striktní opatření, hrozí, že počty nakažených s koncem měsíce budou oproti současnosti až čtyřnásobné - tedy až 8000 případů denně. Mezi nimi je evoluční biolog Jaroslav Flegr, který pro ŽivotvČesku.cz zpracoval desatero, jak se vyhnout nákaze.

V současnosti mají počty nakažených exponenciální nárůst, kdy trasovaní kontaktů je velmi obtížné. Šíření viru nabralo na síle. Evoluční biolog a parazitolog Jaroslav Flegr opakovaně upozorňuje, že pokud nepřijdou opatření, která zamezí sociálnímu kontaktu, dojde k černému scénáři - tedy vysoké zátěži zdravotního systému a útlumu ekonomiky.

Flegr pro redakci ŽivotvČesku.cz vypracoval desatero, které může lidem pomoci předejít nákaze nebezpečným virem, o kterém toho stále moc nevíme.

1) Zachovávat sociální distanc – nepřibližovat se k jiným lidem blíže než na 2 metry a nedotýkat se jich.

2) Umývat si ruce mýdlem jakmile se dotknete předmětů, kterých se dotýkali jiní lidé.

3) Desinfikovat sdílené předměty (klávesnice a podobně).

4) Nosit kvalitní roušku, nejlépe s nanovlákny a vyžadovat, aby roušky nosili lidé ve vašem okolí.

5) Nevycházet mezi lidi, když to není nezbytně potřeba. V rámci možností pracovat z domova, a to i za cenu změny zaměstnání či dokonce povolání.

6) Nakupovat vše co lze pouze po internetu.

7) Nezúčastňovat se žádných hromadných akcí – hromadná akce se rozumí cokoli, kde je více než 5 lidí. To samé vyžadovat od členů domácnosti.

8) Větrat a udržovat v místnostech vysokou relativní vlhkost (nad 40%), například tím, že budete mít v místnostech nastavenou nižší teplotu a budete tam nosit teplé oblečení. V suchu kapénky vysychají a virus se udrží ve vzduchu dlouho a doputuje na delší vzdálenost.

9) Udržovat se v dobré fyzické kondici – jíst dost zeleniny, ovoce, vitamínů (především D a C – obojí jen v doporučeném denním dávkování), pohybovat se na čerstvém vzduch v místech, kde nejsou lidi.

10) Udržovat se v dobré psychické kondici – komunikovat telefonicky či elektronicky s přáteli, známými a příbuznými, přednostně s těmi dříve narozenými, konzumovat na dálku kulturu (hudbu, divadlo, knihy), pomáhat druhým, snažit se si dělat v rámci možností radost.