Vakcína je nové zlato. Lidi jsou za ni schopni uplácet. Kampaň se rovná vyhozené peníze, říká Roman Šmucler

Lékař Roman Šmucler
Lékař Roman Šmucler
Foto: Nextfoto
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 11. 1. 2021

Komunikační kampaň má přesvědčit část skeptické české společnosti o nutnosti i výhodách očkování proti koronaviru. Aktuálně běží a stála už přes 2 miliony korun. Vláda na kampaň místo původních 50 milionů, se kterými počítala na konci října, vyčlenila nakonec celkem 38 milionů korun. Podle lékaře Romana Šmuclera (51) jde zatím o zbytečně vyhozené peníze. "Kampaň, která má oslovit skeptiky, je v tuto chvíli bezpředmětná, protože jsou miliony lidí, kteří se očkovat chtějí, ale není vakcína," řekl pro ŽivotvČesku.cz muž, který během první vlny epidemie byl členem Ústředního krizového štábu.

Komunikační kampaň kromě inzerce zahrnuje například vznik vysvětlujících videospotů už během ledna, v únoru pak sérii »minipořadů«, spuštění informační linky, kampaně na sociálních sítích a mnoho dalšího. Podle dokumentu chce ministr zdravotnictví Jan Blatný (50) z očkování udělat »prvek národní hrdosti«. Dosavadní kroky resortu v popularizaci vakcinace paradoxně u veřejnosti, odborníků a také premiéra sklidily silnou kritiku.

"My máme v tuto chvíli kampaň pro miliony lidí, kteří se chtějí nechat očkovat, ale kampaň pro lidi, kteří se očkovat nechtějí nechat a na ně má cílit, tak má smysl někdy na podzim letošního roku, protože vakcíny nejsou. V tuto chvíli je kampaň bezpředmětná a jsou to vyhozené peníze. Každý den potkávám pacienty, kteří různě shání vakcínu, a také ty, kteří si ji nějakými společenskými úplatky třeba sehnali. Takže nemocnice proočkovali nejen doktory, ale i spoustu jiných lidí. A lidi se snaží dostat k vakcíně, protože to je v tuto chvíli nové zlato," řekl pro ŽivotvČesku.cz respektovaný lékař Roman Šmucler.

Nedávno se ukázalo, jak kampaň ministerstva není zcela připravená. Za »katastrofální« reklamu se stříkačkou zaplatilo ministerstvo podle smlouvy s vydavatelstvím Mafra téměř 240 tisíc korun, reklama v tištěném a internetovém vydání deníku Blesk stála rovných 242 tisíc. Stejnou částku zaplatilo ministerstvo i za reklamu v Právu.

"Mám mnoho doktorů, kteří jsou senioři a chodí do služeb a jsou vyděšení, že zemřou, protože jim to opravdu hrozí. A ministerstvo říká, že je zatím nebude očkovat. Platit v tuto chvíli za kampaň na očkování je momentálně absurdní. Smutné je, že některé sestřičky se s vakcínou fotí na Facebook a tam jsou i ti starší doktoři, kteří to sledují, a ony si tam píší: »Jsem odvážná, nechala jsem se očkovat a vidíte, nemám žádný čip od Billa Gatese«. A je to mladá holka, a nevíme ani, proč je vlastně očkovaná a nějaký starý lékař, který to vidí, tak mu dochází, že má protekci. Je pak logické, že takový starší lékař pak nechce jít další den do práce. Není se ani čemu moc divit, protože slouží třeba na pohotovosti, nikdo mu nedá vakcínu a on má strach. Je hodně starých praktiků, kteří nebyli očkováni a jsou v první linii a všichni na ně kašlou. A drtivá většina pacientů s covidem jde k praktikovi, nikoliv do nemocnice, kde mají lékaři na sobě obleky a masky," dodal pro ŽivotvČesku.cz Roman Šmucler, který se podivoval nad současnou strategií ministerstva zdravotnictví.

Zatím stále visí otazník nad rozpočtem rozsáhlého plánu rezortu zdravotnictví. Původně vyčleněných 38 milionů korun nepovažuje řada marketingových expertů za adekvátní sumu.

Babiš na konci prosince řekl novinářům, že na kampaň vláda dá k dispozici »tolik peněz, kolik bude potřeba«. Na dotaz, o jakou sumu by mohlo jít, předseda vlády doposud nedopověděl.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.