Zámek za 400 milionů může Andreje Babiše před volbami posílit. Odborník popsal, co se děje v hlavách voličů
Premiér Andrej Babiš (67) si podle dokumentů z kauzy označované jako Pandora Papers poslal přes své offshorové firmy téměř 400 milionů korun, za které si pak koupil nemovitosti. Později přiznal, že 16 nemovitostí ve Francii skutečně koupil. Sám ale pokládá kauzu za pokus o ovlivnění voleb a část lidí v internetových diskuzích s ním souhlasí. "Tomu se říká očekávaná adverzivní reakce," vysvětlil chování lidí sociolog Vojtěch Bednář (42) a pro ŽivotvČesku.cz popsal, čím je způsobené.
Mezinárodní tým novinářů získal dokumenty, které dokládají, že řada státníků si pořizovala majetek přes tzv. offshorové společnosti. Je mezi nimi i český premiér. Web Investigace.cz v neděli napsal, že premiér Andrej Babiš si přes offshorové firmy poslal téměř 400 milionů korun a za tuto částku pak nakoupil 16 nemovitostí ve Francii, mezi nimi i zámek.
Tato informace se v internetovém prostoru rychle rozšířila. Část lidí takové jednání považuje za velký přešlap, který musí být vyšetřen. Další diskutující se ale Babiše zastávají s tím, že kauza je nafouknutá a má za cíl ovlivnit volby. Je otázkou, zda kauza nějakým způsobem chování voličů ovlivní. Objevil se také názor, že případ může v konečném důsledku hnutí ANO pomoci k tomu, že strana Andreje Babiše ve volbách posílí.
Lidé v internetových diskuzích hojně píší, že uniklé dokumenty týden před volbami jsou jasnou snahou o poškození premiéra a jeho politického uskupení. Podle sociologa jde o jev, který je součástí sociální mechaniky a nastává především v důsledku toho, že nejde o první kauzu spojenou s Andrejem Babišem.
"Tomu se říká očekávaná adverzivní reakce. Spočívá to v tom, že se pokoušíte politického soka poškodit tím, že na něj v nejnevhodnější chvíli něco vytáhnete a ono ho to doopravdy poškodí. Problém je v tom, že jakmile se tyto incidence opakují, tak publikum má tendenci si myslet, že to, co se děje, není další autentický problém, ale jde o něco, co bylo fabrikováno či vymyšleno," vysvětlil sociolog Vojtěch Bednář pro ŽivotvČesku.cz.
Andrej Babiš musel v minulosti čelit kauze Čapí hnízdo, zprávám o údajném únosu vlastního syna na Krym či dokumentům, podle kterých spolupracoval s StB. Chemička DEZA, která patří pod Agrofert, zase byla v podezření z otravy řeky Bečvy. Řada kauz stále není u konce. Část veřejnosti se ale znovu výrazně staví na stranu českého premiéra s tím, že mezinárodnímu týmu investigativních novinářů prostě nevěří.
"Když se objeví něco negativního proti politikovi, tak ten politik má tendenci se ohánět tím, proč to přišlo před volbami či vyřvávat něco, čím se snaží ukázat, že ho ostatní chtějí poškodit. Potíž je, že jakmile se takové věci objevují opakovaně, tak část publika má tendenci přijmout názor, který by jinak říkal ten politik. Říkají, že je to naschvál, že je to kampaň a přesvědčuje je to, aby mu hlas hodili. Takové chování je součástí sociální mechaniky," dodal pro ŽivotvČesku.cz Vojtěch Bednář.
Podle předvolebního průzkumu agentury STEM z konce září by hnutí ANO ve volbách získalo 27,3 procent. Volby do Sněmovny jsou naplánované na 8. a 9. října.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.