Reklama:

5 smrtících variant, proč zemřel Petr Kellner. Letecký expert popsal, co se mohlo s vrtulníkem stát

Ilustrační snímek
Ilustrační snímek
Foto: Pixabay.com
Josef Šťastna | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 29. 3. 2021

Letecký expert Josef Bejdák považuje létání v horách za vysoce rizikové. Podle něj neexistuje těžší disciplína. Právě v horském terénu na Aljašce došlo k tragédii, při které ve věku 56 let zemřel český miliardář Petr Kellner. "Počasí se mění velmi rychle. Lidé, kteří v horách nežijí, si ani neuvědomují, jak ta změna může být prudká," řekl letecký expert pro ŽivotvČesku.cz s tím, že vyšetřování nehody vrtulníku může trvat i rok.

Reklama:

Technická závada. Selhání pilota. Špatná viditelnost. Poryvy větru. To jsou 4 varianty toho, co se mohlo na Aljašce stát. Pátou variantou je pak to, že vždy může dojít ke kombinaci více faktorů, které vedou k tragédii.

Reklama:

K nehodě došlo v sobotu v 18:35 místního času. Petr Kellner a další 4 muži zemřeli ve vrtulníku typu Airbus AS350B3, který patřil firmě Soloy Helicopters z Wasilly na Aljašce. Ta měla smlouvu o přepravě s horskou chatou Tordrillo, kde byl český podnikatel ubytovaný. Podle prvních informací z místa vyšetřování panovalo v oblasti dobré počasí a foukal slabý vítr o rychlosti 22 km/h. Viditelnost byla velmi dobrá, činila 16 km, jenže v horách se situace rychle mění a rozhodují detaily.

Redakce ŽivotvČesku.cz oslovila Josefa Bejdáka, který je člen Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod. Letecký expert uvedl, že na závěrečnou zprávu o nehodě se může čekat i rok. "Je možné, že vyšetřovatelé nám zašlou notifikaci případu, protože tam byli občané České republiky. Většinou takto postupují, u takto malého stroje ne tak často, ale uvidíme. Vyšetřovatelé budou pracovat na závěrečné zprávě, s ohledem na koronavirovou krizi může její vznik trvat i rok," řekl pro ŽivotvČesku.cz Josef Bejdák s tím, že při létání v horském terénu záleží na každé maličkosti.

"Největším problémem při létání v horách je prostě to, že se létá v horách. Je to těžká disciplína, těžší disciplínou už je snad jen letecká záchrana lidí v horách. Alfou a omegou je počasí, které se mění velmi rychle. Lidé, kteří v horách nežijí, si ani neuvědomují, jak ta změna může být prudká. Svoji roli hraje i nadmořská výška a viditelnost. Co jsem si zjišťoval, tak ten pilot létal dlouho a tamější prostředí znal. Také hraje roli denní doba, kdy se startuje a kdy se odlétá," uvedl letecký expert pro ŽivotvČesku.cz.

"Vyloučit se nedá ani technická závada. Piloti v horách si musí ze všeho nejvíce dávat pozor na změnu počasí v průběhu dne. Pokud by tam byl i technický problém, tak se to jen znásobuje. Jsou tam různé stoupavé a klesavé proudy, také záleží, jak svítí slunce. Mohlo jít o rychlou změnu intenzity či směru větru, mohli se dostat do turbulentního prostředí. Pilot s tím musí počítat, ale může ho to i překvapit. Znovu říkám, změny v horách jsou velmi rychlé a mohou překvapit i zkušeného pilota. Při podobných nehodách ale může jít také o lidskou chybu, špatné rozhodnutí či mýlku. Pilot si může splést údolí, které je o 300 metrů vedle... Ráno letíte podle severní strany, odpoledne letíte podle jižní strany svahu. Vše hraje složitou a důležitou úlohu," upozornil vedoucí letového oddělení Ústavu pro odborné zjišťování příčin leteckých nehod.

Pro vyšetřovatele nakonec může být klíčové, že nehodu jeden člověk přežil. Mělo by se jednat o osmačtyřicetiletého snowboardistu Davida Horvátha. Právě on může popsat, co přesně se vteřiny před tragédii dělo.

"Tento typ vrtulníku nemá černou skříňku, žádné předpisy to nenařizují. Jsou to tak malé vrtulníky, že není důvod. Je tam ale třeba GPS a další věci, které vyšetřovatelé budou zkoumat, budou se snažit z toho mála získat maximum. Je výhoda, že jeden člověk přežil, doufejme, že bude v pořádku a bude moci vypovídat o kritické fázi letu. Stává se, že někdy se příčina havárie nezjistí, ale to se stává opravdu výjimečně," dodal pro ŽivotvČesku.cz Josef Bejdák.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: