Andrej Babiš tepe vládu kvůli dani na pohonné hmoty. Proberte se a netvrďte, že to nejde, říká. Ekonom popsal následky
Zastropování cen pohonných hmot, nebo jejich nižší zdanění v souvislosti s válkou na Ukrajině, kvůli které extrémně rostou - to jsou dvě možnosti, jimiž by stát ulevil firmám a lidem. Expremiér Andrej Babiš (67) právě kvůli tomu tepe do vlády. Tou či onou cestou se už vydaly některé evropské země. Redakce ŽivotvČesku.cz oslovila zkušeného ekonoma Petra Studničku, který vysvětlil, proč to v současné době není ideální cesta a vláda doposud k jednomu z řešení nepřistoupila.
Začátek března byl pro řidiče šokem. Průměrné ceny benzinu a nafty vyskočily k padesáti korunám a mnohde stály pohonné hmoty i výrazně přes tuto hranici. I v současnosti se na některý čerpacích stanicích pohybují okolo padesáti korun, průměr se drží kolem 44 korun za benzin a o dvě koruny více za naftu.
Situace využil expremiér Andrej Babiš (67), který na svém Facebooku sdílel prohlášení, že by se vláda měla probrat. "ŠOK! Británie snižuje daň na pohonné hmoty. Kde já jsem to už viděl? Aha, v našem návrhu. A taky v Polsku. A Švédsku. A Nizozemsku. A Belgii. Francie dala příspěvek. Maďarsko a Slovinsko zastropovaly ceny. Ale v České republice to PRÝ nejde. Vládo, budíček!" uvedl.
Pokud jde o zdanění benzinu, nafty nebo LPG, tak stát díky nim lidově řečeno »žije«, ročně jde totiž o desítky miliard korun. V případě benzinu je podíl spotřební daně spolu s 21 procenty DPH přes polovinu ceny za litr. U nafty pak zhruba 45 procent a u LPG přes 17 procent. Pokud by tedy stát snížil spotřební daň třeba o polovinu, litr benzinu by zlevnil zhruba o šest až sedm korun. Podobný krok u DPH by znamenal snížení ceny o tři koruny.
"Rozhodnutí o prominutí DPH je v kompetenci ministra financí a je potřeba říct, že to je plošné opatření. V ceně pohonných hmot se promítá nejen DPH, ale i spotřební daň. A u DPH je potřeba myslet na to, že jakékoliv snížení či prominutí znamená propad do veřejného rozpočtu. A tím, že je to sdílená daň, tak o část těch peněz nejenže přijde státní rozpočet, ale přijdou i rozpočty krajů a obcí, které jsou dnes vlivem uprchlické krize poměrně silně zatíženy mimořádnými výdaji," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz ekonom Petr Studnička s tím, že jde de facto o řetězovou reakci, kdy následně kvůli nedostatku peněz mohou občané ČR přijít o svůj standard.
Z okolních zemí už omezilo maximální ceny pohonných hmot Maďarsko, v přepočtu činí strop 33 korun za litr. Polsko pak u benzinu a nafty snížilo DPH z 23 procent na osm procent. Pro polský státní rozpočet to však bude znamenat výrazný výpadek, který může přesáhnout v přepočtu sto miliard korun. Opoziční ANO je přesvědčeno, že jedinou schůdnou cestou je právě snížení DPH.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.