Internetový prodejce Bonky: Desítky maminek s dětmi přišly o své peníze, zboží ani vracet nemusely
Lidí, kteří mají zkušenost s podvodnými prodejci na internetu, jsou tisíce. Je to klasické schéma: objednají si na internetu zboží, a to přes eshop či nákupní galerii, ale v případě, že chtějí odstoupit od smlouvy, mají smůlu. Své peníze už většinou nikdy nespatří. Zboží mnohdy nemají ani kam vrátit. Taková je zkušenost i desítek klientů portálu Bonky.cz. Redakce ŽivotvČesku.cz sledovala, jak k nekalému jednání zmíněného portálu dochází. "Objednala jsem na e-shopu zboží, problém nastal, jakmile jsem chtěla odstoupit od smlouvy, a to krátce po objednávce," řekla pro ŽivotvČesku.cz Alena Zajícová, která přišla o částku 1489 korun za objednávku zimní bundy - tedy nebyla jí uznána velmi nestandardní reklamace.
V případě, že si objednáte zboží na portálu Bonky.cz jste vyzváni k okamžité platbě. Zboží je dodáno v závislosti na dodavateli většinou z Číny. Někteří z klientů portálu si museli počkat i několik měsíců. Jiní ho dodnes neobdrželi.
V případě, že vám dorazí nekvalitní či zboží jiné velikosti, což se u objednávek portálu běžně stává, začne zástupce portálu na základě vašeho podnětu uplatňovat jakousi reklamaci, a to bez vrácení zboží případně jeho přezkoumání. K reklamaci vámi reklamované zboží vůbec nepotřebuje, tedy kromě toho, že zboží nafotíte a snímky zboží odešlete na email.
"Vážený zákazníku, dovolujeme si Vám oznámit, že otevíráme reklamační protokol k posouzení žádosti o reklamaci. Na posouzení reklamace si vyhrazujeme právo v maximální době 30 dní. O výsledku žádosti o reklamaci nám prosím napište ode dneška za 28 dní odpovědí na tento email. S přátelským pozdravem, Petra za tým Bonky.cz," uvádí v emailu zástupce portálu, který zákazníka vyzývá k tomu, aby se o reklamaci opětovně přihlásil, což je zcela nestandardní postup.
Redakce ŽivotvČesku.cz oslovila renomovaného právníka Jana Černého, který nesouhlasí s tím, že by portál se měl držet takového postupu. "V případě, že e-shop nereaguje, resp. nechce vrátit peníze, doporučuji obrátit se na ČOI, která, když to řeknu obecně, je takovým mezičlánkem mezi mezi domluvou a soudem. Podle mých informací dokáže většinu případů vyřešit. Pokud by zklamala i tato cesta, nezbývá, než se obrátit na soud. Pokud se zjistí, že e-shop nevrací peníze nikomu, potom je vhodné požádat o pomoc policii," řekl pro ŽivotvČesku.cz advokát.
Česká obchodní inspekce o jednání eshopu ví. A nedoporučuje jakýkoliv nákup. "Česká obchodní inspekce registruje řadu stížností, které se internetových stránek týkají. Podle informací uvedených na internetových stránkách nejde o klasický e-shop, ale o »nákupní galerii«, jejímž prostřednictvím údajně zboží nabízejí externí zahraniční subjekty. Má se jednat zřejmě o společnosti se sídlem v Číně nebo v jiných asijských zemích, u nichž je pro spotřebitele obtížné ověřit jejich existenci a důvěryhodnost. ČOI registruje stížnosti na dodání zboží s velkou časovou prodlevou, případně nedodání zboží vůbec. Je-li dostupnost označena např. výrazem »skladem ihned k odeslání«, může to v praxi znamenat, že zboží se nachází v Číně a bude doručeno až za několik týdnů či měsíců. Řešení reklamací a/nebo vracení zboží může být pro spotřebitele obtížné. Případný nákup na těchto internetových stránkách doporučujeme důkladně uvážit a před jeho provedením velmi podrobně zkontrolovat dodací lhůty, obchodní podmínky a identitu a důvěryhodnost externího prodávajícího," uvádí ČOI.
Paní Zajícová sice své zboží dostala, ale neobdržela fakturu či jakýkoliv paragon o zaplacené částce. "Nedostala jsem paragon ani fakturu i přes opětovné vyžádání," upřesnila maminka téměř ročního syna, která jednání portálu Bonky.cz hodnotí jako podvodné.
Zvláštností celého reklamačního postupu je totiž i skutečnost, že reklamované zboží není kam odeslat. Není tedy možné, aby někdo posoudil, zda je na něm vada. Přesto se portál v emailu k reklamaci vyjádřil - tedy na základě zaslaných snímků zboží. Ovšem bez dalšího zjišťování poškození zboží.
"Dobrý den, Vážený zákazníku, Je nám to velice líto, ale tímto způsobem Vám musíme zdvořile oznámit, že Vaši reklamaci jsme se pokusili vyřídit u dodavatele zboží, které bylo předmětem reklamace a bohužel byla ze strany dodavatele zamítnuta. V tomto případě se jedná o finální rozhodnutí ze strany prodejce a i přesto, že jsme dělali vše co bylo v našich silách tak nejsme schopni žádným způsobem ovlivnit rozhodnutí dodavatele. Vrácení platby tedy není v našich možnostech. Opravdu nás velmi mrzí, že nejsme schopni ze 100% ovlivnit rozhodnutí dodavatelů na naší internetové nákupní galerii. Snažíme se vybírat jen ty nejověřenější dodavatele a v případě, že se nám stane, že dodavatel vícekrát zamítne reklamaci tak se snažíme ho nahradit jiným dodavatelem, který bude vstřícnější vůči zákazníkům. Děkujeme Vám za pochopení, a velice se Vám tímto omlouváme. S úctou a přáním hezkého dne
Za zákaznickou podporu Jana," stojí v emailu, ve kterém je rozhodnuto o ukončení reklamace, a to aniž by někdo zboží zkontroloval.
Jako provozovatel portálu je uvedena společnost FINALTY TARGET MEDIA s.r.o., jejímž jednatelem je Kamil Gabriš ze Železného Brodu. Portálu DTest, kde je možné uvést stížnost, eviduje na portál Bonky.cz celkem 90 stížností, kdy nedošlo k dodání zboží či nebyly vráceny peníze. Podvedených zákazníků může být ve skutečnosti mnohem více.
Redakce ŽivotvČesku.cz žádala provozovatele portálu opakovaně o vyjádření k průběhu reklamace či postupu při vrácení zboží, ale bez odpovědi. Podle oslovených klientů portálu, kteří se vyjadřovali na oficiálním profilu serveru na Facebooku, jde zejména o maminky s dětmi, které chtěly ušetřit či svým potomkům dopřát zboží, které pro ně bylo výhodné.
AKTUALIZACE: Po vydání článku redakce ŽivotvČesku.cz se ozval jednatel společnosti Kamil Gabriš s tím, že paní Zajícové byla částka vrácena, což potvrdila i samotná maminka ročního syna.
"Pro Vaší informaci Vás chci informovat, že paní Zajícové byly finanční prostředky vráceny v plné výši bez ohledu na to, jakým způsobem bylo rozhodnuto ze strany dodavatele. Udělal jsem to já osobně a beru to na náklady společnosti a naší provize i přes to, že prodejce se vyjádřil zamítnutím a nejde s tím již nic dělat," uvedl Kamil Gabriš ve svém emailu s tím, že pokud existuje více podobných případů, mají se klienti na společnost obrátit a bude s nimi reklamace čí vrácení peněz řešeno individuálně.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.