Reklama:

Ceny v restauracích poletí nahoru. Host bude přemýšlet, zda si dá smažák za 150 korun, říká expert na gastronomii

Restaurace - ilustrační foto
Restaurace – ilustrační foto
Foto: Profimedia
Josef Šťastna | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 8. 9. 2021

Zdražují potraviny, zdražují energie, vylétne cena piva, stoupají ceny nájmů a to je řetězec, kterému nemohou odolávat ani české restaurace a hospody. Do konce roku budou ceny v restauracích dál stoupat, paradoxně nejméně by to mělo být vidět v centru Prahy, kde chybí turisté. "Nejde to posuzovat plošně. V centru Prahy nejsou lidi a ceny tam byly astronomické už před covidem. Provozovatelé se tady snaží nalákat českou klientelu a trochu se podbízí," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz restauratér a člen Asociace malých a středních podniků a živnostníků Luboš Kastner. V turisticky atraktivních lokalitách mohou ceny do konce roku vyskočit o dalších 10 procent.

Reklama:

Gastronomický byznys je úzce napojen na další ekonomická odvětví, takže restauratéři a majitelé hospod musí reagovat na zvyšující se ceny nájmů, surovin i piva. Například plzeňský Prazdroj zdraží od října pivo v průměru o tři procenta.

"Nahoru šly ceny surovin a náklady na mzdy. Oboru se nedostává lidí a za pracovní sílu se platí více. Velkou položkou je pak nájem, nájmy neklesají, což pumpuje ceny v restauracích nahoru. Zdražení se nebude týkat jen jídla, ale i piva, Víme, že Prazdroj ohlásil zdražení už na říjen. Musíme si uvědomit, že stoupá i cena práce. Když se vám dnes v restauraci rozbije stůl, tak zaplatíte více za opravu a více za materiál. V podstatě ceny stoupají napříč celou ekonomikou a restaurace mimo ekonomiku určitě nestojí," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz restauratér Luboš Kastner, který je přesvědčen, že ke skoku cen nedojde plošně. Na zvýšení cen si budou muset dát velký pozor restaurace, které jsou už nyní bez hostů, což se kvůli koronavirové epidemii týká například centra Prahy.

Reklama:

"Otázku zdražování nejde posuzovat plošně. V centru Prahy nejsou turisté a ceny tam byly astronomické už před covidem. Provozovatelé se tady snaží nalákat českou klientelu a trochu se podbízí. Pak jsou ale lokality, kde je hodně turistů, mohu jmenovat například Lipno v jižních Čechách, tam ceny šly nahoru a kdo tam pojede v zimě, tak uvidí, že ceny budou dál stoupat, je to dáno i tím, že plno lidí bude chtít zimní dovolenou trávit v Česku. V případě oblíbených českých dovolenkových lokalit si dovedu do konce roku představit zdražení o dalších 10 procent," dodal pro ŽivotvČesku.cz Luboš Kastner, který si netroufá odhadnout, kdy zdražování skončí.

K zdražování už docházelo během lockdownu a během celé koronavirové krize. Klienti si brali s sebou jídlo v krabičkách a hospody musely platit rozvážkové služby. Někteří podnikatelé v gastronomii v té době nehýbali s cenou, ale snížili gramáž jídla.

"Ke zdražování docházelo už v průběhu covidové doby, ve městech například restauratéři museli platit rozvážkové firmy, tam provize pod 30 procent neklesla. I teď po covidu lidé dál objednávají jídlo domů, takže i to může být důvodem, proč ceny jdou nahoru. Velkým problémem je, že v gastronomii nyní chybí lidi, restauratéři v covidové době jim nemohli garantovat plat. Kdo chce v oboru zůstat a dělat ho poctivě, tak se k tomu musel postavit čelem a nabízí zaměstnancům velmi slušné podmínky, ve větším městě si dnes číšník vydělá 40 tisíc a ve výjimečných případech i více," vysvětlil člen Asociace malých a středních podniků a živnostníků Luboš Kastner.

Covid a následné znovuotevření restaurací nepřinesl jen navýšení cen, ale změnil i chování hostů. Podle Kastnera lidé budou ochotni platit za jídlo a pití vyšší cenu, ale budou k tomu chtít také »něco navíc« - tedy kvalitní službu, která jim přinese zážitek. Podle Luboše Kastnera si lidé začnou rozmýšlet, zda dají 150 korun za »obyčejné« jídlo, když za srovnatelnou cenu mohu získat něco »navíc«.

"Rostou ceny, ale na mnoha místech neroste zákaznický zážitek. Pokud chcete zdražovat, tak musíte zákazníkům dát něco navíc. Gastro je vysoce konkurenční prostředí a nestačí jen předělat ceny na jídelním lístku. Rostoucí ceny budou vyvolávat tlak na ty, kteří nemají úplně dobrý koncept. Jídelny či ekonomické provozy si nemohou dovolit velké zdražení, ale lidé budou chtít vidět kvalitu. Lidé začnou přemýšlet, kolik se ještě vyplatí investovat například do smaženého sýra s tatarkou. Smažák byl vždy symbolem jídla za 80 korun, to už nepůjde, ten sýr už 80 korun stát nemůže. A zákazník bude pak rozmýšlet, zda své peníze opravdu dá za obyčejný smažák. Když jídlo bude stát 150 korun, tak si ho nechcete dávat v kantýně, ale dáte raději 170 korun s tím, že máte navíc čistý stůl, příjemnou obsluhu a ubrousek na stole. Pokud host nyní narazí na smažák za 80 korun, tak si už dnes řekne, že to nejde, že je na tom něco divného a půjde také jinam," predikoval budoucí vývoj v gastronomickém byznysu Luboš Kastner.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: