Líp bude, nebo už bylo? Kampaň hnutí ANO popsal psycholog, ironií nešetřila moderátorka Nora Fridrichová z České televize

Nora Fridrichová
Nora Fridrichová
Foto: Nextfoto
Michal Brož | Hlavní editor
[email protected]
Publikováno: 9. 5. 2022

Černobílé billboardy s tvářemi nespokojených lidí, kteří kritizují současnou vládu, zaplavily v posledních týdnech Česko. Hnutí ANO, které za nimi stojí, tvrdí, že nejde o kampaň k určitým volbám, ale o reakce skutečných lidí na jejich aktuální životní situaci. Proč lidé vnímají kampaně politických uskupení různě, vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz psycholog Jeroným Klimeš (55). Komentář si na sociální síti Facebook neodpustila ani moderátorka České televize Nora Fridrichová (44).

Hesla »Makal a nežvanil«, »Kdy už udělaj něco pro lidi« nebo »Dal peníze rodinám« doplněná o větu »Za Babiše bylo líp!« jsou nosným prvkem aktuální kampaně hnutí ANO. To přitom popírá, že by kampaň měla být cílená na konkrétní volby.  

"Nejde o kampaň směřující k některým z voleb, vychází spíše z aktuální situace a nálad těch lidí a je  hrazena z rozpočtu hnutí ANO," uvedl hlavní manažer hnutí ANO Jan Richter.

Lidé z černobílých fotografií se podle něj na hnutí ANO obracejí a vyjadřují obavy z budoucnosti. "Přitom říkají, že na ně současná vláda nemyslí a nechce je slyšet. Chtěli jsme proto dát některým z nich možnost, aby jejich názor zazněl i veřejně. V kampani tedy vystupují pouze autentičtí lidé, žádní najatí herci," dodal Richter.

Z billboardů tak shlíží třeba důchodkyně, číšník, studenti, uklízečka i radní městské části. O některých tvářích z plakátu ale nelze říct, že jsou to skutečně obyčejní naštvaní lidé, kteří politikům hnutí napsali. Podle webu SeznamZprávy mají totiž stranickou průkazku hnutí ANO.

Rýpnutí si do této kampaně neodpustila novinářka a moderátorka pořadu 168 hodin Nora Fridrichová. "To je paráda, takhle se ta politika dělá sama. Nejdřív, že bude, a teď, že už bylo," uvedla na sociální síti Facebook s odkazem na to, že v minulosti využívalo hnutí slogan - ANO, bude líp!

Princip, proč se někteří lidé s kampaní ztotožní a v jiných budí negativní pocity, vysvětlil psycholog Jeroným Klimeš. "Je to vlastně reklama na nespokojence a na ty také cílí. Obecně každá reklama je nefunkční na lidi, kteří nejsou její cílovou skupinou. Ti pak o ní říkají, že je hloupá a stupidní a kdo to mohl vymyslet. Je to samozřejmě nějaký volební kalkul, kde se podle nějakých statistik a citu rozhodnou to udělat tak či onak. Jestli to dělají dobře, nebo špatně, v tuto chvíli nikdo netušíme," uvedl pro ŽivotvČesku.cz.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.