Obchodníci si zoufají, tržby jim klesly. Ekonom poukázal, na jaký skrytý švindl v obchodech si lidé teď musí dát pozor
Potraviny jsou čím dál dražší a řada výrobců řeší, jak to udělat, aby si koncový zákazník kupoval jejich zboží pořád stejně i přes vysokou míru inflace. "Vysoké ceny odrazují od nakupování. Lidé se ještě více než v minulosti zaměřují na akční nabídky a nejlevnější sortiment. Hrozí, že někteří výrobci začnou šidit kvalitu svých produktů, aby nemuseli dál zdražovat," uvedl pro ŽivotvČesku.cz hlavní ekonom BHS Štěpán Křeček.
V říjnu došlo k reálnému meziročnímu snížení maloobchodních tržeb o 9,4 procenta. "Lidé pokračují ve snižování spotřeby, protože jim klesají reálné příjmy a připravují se na příchod krize. Z dramaticky klesajících tržeb obchodníků je evidentní, že lidé přestávají akceptovat vysoké ceny a začínají nakupovat jen to nejnutnější. Lze očekávat, že omezování spotřeby vyvolá recesi v naší ekonomice," zdůraznil pro ŽivotvČesku.cz uznávaný ekonom a poradce preiméra Petra Fialy (58).
Pokles tržeb trápí všechny obchodníky s výjimkou těch, kteří se zaměřují na prodej farmaceutických a zdravotnických produktů. Lidé omezují útraty hlavně za výrobky pro kulturu, sport a rekreaci či výrobky pro domácnost. Nedaří se ani e-shopům, které vykazují poklesy tržeb již deset měsíců.
Vzhledem k aktuálním statistikám lze očekávat, že letošní Vánoce budou nejdražší v historii, což povede k jejich skromnějšímu pojetí. Přesto si můžeme všimnout, že některá nákupní centra doslova praskají ve švech. "To lze vysvětlit paradoxem plných nákupních košíků, který zkresluje realitu dnešní doby. Problém spočívá v tom, že lidé, kteří si nemohou dovolit koupit vše, co potřebují, do obchodů příliš nechodí, proto jejich prázdné košíky nejsou vidět," vysvětlil pro ŽivotvČesku.cz ekonom s tím, že pokud pak jde o skrytou inflaci, není to nová taktika obchodníků.
Inflační zmenšování zboží je ale nyní opět v trendech, protože průmysl se potýká s prudkým růstem nákladů na vše od pšenice přes rostlinné oleje po energii.
"Klasickým příkladem jsou cukrovinky, u kterých si lidé zafixovali, kolik peněz stojí. V případě, že by došlo k cenovému růstu u těchto cukrovinek, výrazně by se snížila poptávka zákazníků, proto zdražování často probíhá skrytým způsobem. I to však má své limity. Známý je případ čokolády Toblerone, která má specifický tvar. Výrobce se rozhodl zmenšit balení, a to tak, že zvětšil rozestupy mezi jednotlivými trojúhelníčky čokolády. To však narazilo na mohutný odpor spotřebitelů," dodal pro ŽivotvČesku.cz ekonom Štěpán Křeček s tím, že lidé by se neměli dívat jen na cenu, ale i gramáž.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.