Prodejci nikotinových produktů se chovají zodpovědněji, ČOI odhalila vážnější problém v prodeji alkoholu mladistvým

Česká obchodní inspekce (ČOI) zveřejnila výsledky rozsáhlé kontrolní akce zaměřené na dodržování zákonů při prodeji alkoholických nápojů, tabákových a souvisejících výrobků. Inspektoři v roce 2024 provedli 1 652 kontrol a porušení právních předpisů zjistili v 785 případech, což odpovídá 47,52 %.
Pozitivním zjištěním je, že v oblasti prodeje tabákových a nikotinových výrobků se daří prosazovat zodpovědné chování. Pouze ve 12 případech bylo zaznamenáno porušení zákazu prodeje těchto výrobků osobám mladším 18 let – v 11 případech šlo přímo o nikotinové produkty, v jednom případě o kuřácké pomůcky. Tato data ukazují, že spolupráce mezi prodejci a výrobci přináší výsledky a významně přispívá k ochraně mladistvých.
Největší riziko: Alkohol v rukou nezletilých
Závažnějším problémem, který z kontrol vyplynul, je stále prodej alkoholických nápojů nezletilým. V rámci akce bylo provedeno 251 kontrolních nákupů s využitím osob mladších 18 let. Ve 110 případech inspektoři zjistili, že došlo k prodeji alkoholu těmto osobám. To představuje alarmující podíl a potvrzuje, že právě alkohol je v současnosti oblastí, která si žádá zásadnější dohled a prevenci.
Ze zveřejněných dat je zřejmé, že zatímco porušení zákazu prodeje tabákových a nikotinových výrobků mladistvým se vyskytuje spíše minoritně, prodej alkoholu nezletilým zůstává výrazným problémem, a to i přesto, že legislativa i kontrolní mechanismy jsou již dlouhodobě v platnosti.
Regulace prodeje nikotinových výrobků je tedy v praxi možné považovat za efektivní. Zjištění tak oponuje těm názorům, které volají po striktním omezení prodeje nikotinových alternativ v obavě, že k němu mají otevřený přístup mladiství mladší 18 let. „Výsledky kontrol naznačují, že maloprodejci si uvědomují důležitost věkového omezení prodeje nikotinových výrobků mladistvým, které jim udává zákon. Tento trend jde zároveň ruku v ruce s našimi snahami, které uplatňujeme na poli prevence. Máme vlastní přísná marketingová pravidla, která jdou často až nad rámec místní legislativy. Závěry ČOI jsou i z tohoto pohledu povzbudivé,“ říká Tomáš Tesař, manažer externí komunikace BAT Česká republika.
Zpráva ČOI ukazuje, že současná regulace trhu s nikotinovými výrobky je účinná a že by se měla stát příkladem i pro oblast prodeje alkoholických nápojů. Právě zde je třeba posílit prevenci, osvětu i kontroly, aby bylo zabráněno závažnému sociálnímu riziku spojenému s předčasnou a nadměrnou konzumací alkoholu.
Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.