Reklama:

Zahradil se vysmál plakátu s Fialou: Nepamatuji premiéra, který by si sám o sobě nechal vyrábět něco takového

Petr Fiala a Jan Zahradil
Petr Fiala a Jan Zahradil
Foto: Profimedia
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 13. 7. 2025

Komentář: Premiér Petr Fiala je tváří řady billboardů koalice Spolu. Na jednom z nich se nachází heslo »Máme premiéra, na kterého jsme hrdí«. Na první pohled běžný politický vizuál, který by v předvolební atmosféře nikoho příliš nepřekvapil. Jenže do té doby, než se grafika přiblížila zraku bývalého europoslance Jana Zahradila, který ohledně sloganu, jak jsme si všimli v redakci ŽivotvČesku.cz, položil tři řečnické otázky: »Ztráta soudnosti? Ztráta smyslu pro realitu? Nebo jen nejapný pokus o malý kult osobnosti?«.

Reklama:

Europoslanec a nově expert Motoristů sobě na zahraniční politiku, který letos na jaře po více než třech desetiletích opustil ODS, neztrácí formu. Na sociální síti okamžitě okomentoval Fialův plakát s kombinací ironie a hořkého smíchu.

"Za celých víc než 32 let existence samostatné ČR nepamatuji premiéra, který by si nechal sám o sobě vyrábět a publikovat něco takového… Ztráta soudnosti? Ztráta smyslu pro realitu? Nebo jen nejapný pokus o kultíček osobnosti? Tohle je fakt cringe," napsal Zahradil, který se s ODS rozešel z důvodu, jak uvedl, že se rozšiřuje propast mezi jeho názory a názory vedení strany.

Reklama:

Na první pohled by se mohlo zdát, že jde o běžné popíchnutí mezi bývalými stranickými kolegy. Jenže v Zahradilově trefě je víc než jen rýpnutí. Odráží totiž dlouhodobou vnitřní debatu o tom, kam ODS směřuje. Pro někoho může být Fialův billboard ukázkou zdravého sebevědomí a jasného lídrovství, pro jiného přílišnou dávkou osobní sebeprezentace hraničící s »kultíčkem osobnosti«.

Fiala se dlouhodobě profiluje jako klidný a »hodný« premiér, který se snaží stavět na rozvaze a tradici, nikoliv na ostrých výkřicích nebo emotivních gestech. O to víc může podobný slogan působit překvapivě - zejména pro starší voliče ODS, kteří vyrůstali na představě spíše kolektivního vedení a týmového ducha.

Ať už člověk Fialův billboard vnímá jako symbol moderního leadershipu, nebo jako reklamní kýč, jedno je jisté: v kampani, kde se mluví o inflaci, migraci, daních i důchodech, dokáže jeden vizuál strhnout debatu jinam. A když do toho přihodíte Zahradilovu sarkastickou munici, máte před sebou politickou reality show, na kterou by i staré Topolánkovy bonmoty koukaly s otevřenou pusou.

Reklama:

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Reklama:
Reklama: