Nakupování na internetu bez starostí. Právník popsal, jak postupovat, když dostanete poškozenou zásilku

Česká pošta – Ilustrační snímek
Česká pošta – Ilustrační snímek
Foto: Profimedia
Klára Zaňková | Redaktorka
[email protected]
Publikováno: 9. 8. 2021

Nakupování přes internet se stalo v době epidemie koronaviru standardem. Zákazníci v něm vidí řadu výhod, ale jedním velkým mínusem zůstává skutečnost, že si nelze zboží prohlédnout tak jako v kamenném obchodě. Pokud tedy zásilka dorazí a výrobek je poškozený, vzniká otázka, kdo za to nese zodpovědnost a jak problém řešit. "Obecně za dopravu zodpovídá dopravce, ale neplatí to vždy. Pokud je zásilka viditelně poškozená, tak ji určitě nepřebírat. Jakmile to člověk udělá a neuvede nic o tom, že je balík poškozený, bude složitější důkazná situace," uvedl právník Petr Mjartan pro ŽivotvČesku.cz.

Epidemie v Česku výrazně podpořila zájem Čechů o to nakupovat prostřednictvím e-shopů. Jeden čas nedávala opatření kvůli zavřeným obchodům žádnou jinou alternativu, a tak se například i starší generace naučily pracovat s internetem. Pro hodně lidí je to nejen šetření času, ale někdy i peněz. V některých případech internetové obchody nabízí také širší nabídku. Hlavní nevýhodou zůstává riziko, že zboží může dorazit poškozené a člověk nemá možnost se na něj před nákupem podívat a prohlédnout si ho. Pokud zásilka dorazí poškozená, je třeba situaci řešit zavčas. Lidé pak nevědí, kdo za to nese odpovědnost - jestli jde za prodejcem, nebo za škodu zodpovídá dopravce.

"Řeší se to ve standardním reklamačním řízení. Tam se právě zjišťuje, zda k poškození došlo během přepravy - pak je za to odpovědný přepravce. Pokud byla zásilka odeslána již poškozená, v tom případě to jde na vrub prodávajícího, respektive odesílatele. U nás by se zjišťovalo, zda došlo k poškození nějakou chybnou manipulací s balíkem, nebo už to bylo odesláno rozbité. Reklamaci by měl podávat odesílatel – tedy prodejce, protože on zaplatil poštovné. Za přepravu zaplatí zákazník v rámci objednávky, ale fakticky to platí odesílatel, protože smluvní vztah existuje vždy mezi odesílatelem a přepravcem," uvedl tiskový mluvčí České pošty Matyáš Vitík pro ŽivotvČesku.cz.

Podle advokáta Petra Mjartana byl měl zákazník poškozené zboží odmítnout a spíše ho nepřebírat."Pokud je zásilka viditelně poškozená, tak ji určitě nepřebírat. Jakmile to člověk udělá a neuvede nic o tom, že je balík poškozený, bude složitější důkazná situace – že balíček byl poškozený už v době převzetí. Při viditelném poškození zboží ho tedy odmítnu s uvedením tohoto odůvodnění. Pokud si chci zboží převzít i tak, je nutné sepsat protokol o tom, že je zásilka poškozená. Aby vznikl záznam například pro Českou poštu, která by se pak bránila tím, že byl balíček v řádném stavu," řekl pro ŽivotvČesku.cz s tím, že složitější je situace, kdy dojde k převzetí poškozeného balíku a promešká se čtrnáctidenní, zákonem uvedená lhůta.

Během epidemie koronaviru lidé začali více využívat služeb nákupu přes internet a řešili p...

"Člověk by měl zboží vrátit ve stavu, kdy ho rozbalí, maximálně třeba vyzkouší. Jestliže bude poškozený balíček a zároveň zboží uvnitř, může vzniknout problém, když není do 14 dní vrácen. Těžko se pak domáhá výměny nebo vrácení finanční částky. Pokud daná osoba nepřevezme balík kvůli poškození, je vhodné si vše ihned zadokumentovat a oznámit to prodejci. Aby právě nevznikly pochybnosti o tom, kdy došlo k poškození zásilky," dodal právník pro ŽivotvČesku.cz.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Zavřít reklamu