Otužování není vhodné pro těhotné. Fyzioterapeutka popsala výhody i úskalí moderního trendu

Pixabay
Otužování – ilustrační snímek
Foto: Pixabay
Eliška Reiglová | Redaktorka
eliska.reiglova@zivotvcesku.cz
Publikováno: 17. 9. 2021

Vědecké studie dlouhodobě dokazují, že otužování má na psychické i fyzické zdraví člověka pozitivní efekt. V posledních letech mu hojně propadají celebrity, které k němu prostřednictvím sociálních sítí inspirují i své fanoušky. Redakce ŽivotvČesku.cz oslovila renomovanou fyzioterapeutku, která poradila, jak s touto aktivitou začít a prozradila, v čem konkrétně je prospěšná. "Zintenzivní se činnost tělesných orgánů, které zbavují organizmus škodlivin. Nervové receptory snižují reakci na bolest, kterou tělo po nějakou dobu téměř nepociťuje. Navíc dochází ke stimulaci krevního oběhu i obranného systému," uvedla pro ŽivotvČesku.cz certifikovaná odbornice v mechanické diagnostice a terapii Iva Bílková z pražské Fyziokliniky.

Otužování pozitivně ovlivňuje imunitní systém i psychiku. Zvyšuje odolnost vůči nejrůznějším nemocem a organismus se tak lépe dokáže ubránit například i respiračním a virovým onemocněním. Než s ním ale člověk začne, je třeba zjistit, zda je pro něj tato aktivita vůbec vhodná a také se ubezpečit, že ví, jak správně postupovat. Redakce ŽivotvČesku.cz oslovila certifikovanou odbornici v mechanické diagnostice a terapii Ivu Bílkovou z pražské Fyziokliniky, která nám k otužování sdělila základní informace, které je potřeba vědět.

Otužování se v poslední době stalo trendem i díky celebritám, které si ho na sociálních sítích pochvalují. Je tato činnost pro každého, nebo jsou lidé, kteří by se jí měli vyvarovat?

Kontraindikace otužování jsou relativní. Spíše se nedoporučuje s otužováním začít v následujících případech - těhotenství, jedinci s patologickou nadváhou, vysokým krevním tlakem, klaustrofobií, těžkou alergií na chlad, při akutních infekcích a stavech horečky a v jiných případech, kdy lékař podstoupení této terapie nedoporučuje.

Pokud tedy člověk ničím z výše uvedeného netrpí a lékař mu otužování nezakázal, jak je správné s ním začít?

Postupným otužováním, tedy přivykáním organismu. Začít je vhodné s domácím otužováním, denně se sprchovat studenou vodou. Nejlepší je začít vlažnou vodou a postupně ji ochlazovat. Můžeme také začít sprchováním určitých částí těla a potom postupně přidávat další. Ideální je otužovat se ráno. V zimě se doporučuje sprchovat 1–3 minuty, v létě 3–5 minut. Se sprchováním ve studené vodě mohou začít už děti ve věku 2–3 let. Při sprchování bychom se měli stále pohybovat, nestát na jednom místě.

Jaké jsou výhody otužování pro zdraví člověka?

Ledová voda vyvolává v těle prudkou reakci a dochází k aktivaci ochranného mechanismu - reflexní zahřátí a prokrvení organismu. Chlad v těle působí nejen protizánětlivě, ale díky produkci růstového faktoru také podporuje hojivé procesy. Zintenzivní se činnost tělesných orgánů, které zbavují organizmus škodlivin. Nervové receptory snižují reakci na bolest, kterou tělo po nějakou dobu téměř nepociťuje. Navíc dochází ke stimulaci krevního oběhu i obranného systému. Mezi další pozitivní účinky ledové vody patří určitá forma detoxikace.

Po jak dlouhé době si otužilec na studenou vodu přivykne a na kolik je důležité se otužovat pravidelně?

Otužování je dlouhodobý proces, kterým se posilují především vlastnosti jako vytrvalost, pevná vůle a trpělivost. Důležité je aby bylo otužování pravidelné a dlouhodobé, čas je pak velmi individuální, ale přibližně již po 15 dnech se naše tělo na působení chladu adaptuje.

I za předpokladu, že člověk dodržuje správný postup, je něco, na co je třeba si při otužování dávat pozor?

Podzim už se ukázal v pravé podobě a mlhavé dny se staly charakteristické pro začátek i le...

Důležitá je pravidelnost a přiměřenost. Nesmíme to přehnat, protože jinak se stane opak toho, čeho chceme docílit a chlad na nás bude působit negativně a stresově se všemi svými důsledky. Zaprvé je vhodné začít otužovat pouze části těla, poté až celé tělo. Zadruhé postupně snižovat teplotu a zatřetí prodlužovat délku pobytu ve studené vodě. Nepodceňovat také následné zahřátí organismu, které musí bezprostředně následovat. Pokud se otužujeme venku, je třeba vzít si s sebou dostatečné množství teplého oblečení.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.

Zavřít reklamu