Radka Bodzewicz a její ďábel provedou diváky ztraceným rájem

Radka Bodzewicz a její ďábel provedou diváky ztraceným rájem
Radka Bodzewicz a její ďábel provedou diváky ztraceným rájem
Foto: ČTK Protext
ctk-protext |
[email protected]
Publikováno: 31. 5. 2023

Praha 31. května 2023 (PROTEXT) - Radka Bodzewicz, Ztracený ráj, Bold Gallery, Praha vernisáž: 31. května 2023 v 18 hodin trvání výstavy: 1.6.

Praha 31. května 2023 (PROTEXT) - Radka Bodzewicz, Ztracený ráj, Bold Gallery, Praha

vernisáž: 31. května 2023 v 18 hodin

trvání výstavy: 1.6. - 1.7. 2023

Staré mýty, existenciální úzkost ze současného světa a rozšířená realita? To vše najdeme v tvorbě mladé intermediální umělkyně Radky Bodzewicz, jejíž umělecká kariéra strmě stoupá.

Umělkyně patří ke kmenovým autorům úspěšné Bold Gallery, která už tři roky působí v pražských Holešovicích – před tím deset let existovala na Malé Straně pod názvem Arcimboldo. Jedním z cílů galerie je objevovat pro diváky současné umění, které je překvapí svými přesahy: současná výstava například formou aplikace Artivive nabízí návštěvníkovi vstoupit do tradičního obrazu, který náhle ožije.

Název výstavy Ztracený ráj odkazuje k dvanáctidílné epické básni Johna Miltona z roku 1667, jejíž hlavní postavou je satan, který se vzpamatovává z porážky ve válce vedené proti bohu. Symbolikou lidské duchovnosti a jejího tajemství se Radka Bodzewicz zabývala i v předchozích částech dlouhodobého projektu – první část se vztahovala k Dantově Božské komedii, druhá vycházela z Mýtu o věčném návratu filozofa Mircei Eliadeho.

Dvanáct čtvercových centrálních pláten výstavy představuje dvanáct knih Miltonovy poémy. Jejich motivy se opakují (podobně jako principy literární předlohy) v dalších dílech. „Obrazy Radky Bodzewicz ale nejsou nijak ilustrativní, každý si v nich může přečíst jiný příběh, který navíc umocňuje rozšířená realita. A ta diváka vtahuje do tajemného prostoru, v němž autorka tradiční téma využívá jako obecnou metaforu existenciální krize, která se projevuje ztrátou základních jistot,“ vysvětluje kurátor Radek Wohlmuth, jenž s umělkyní spolupracoval i na předchozích výstavách tohoto zásadního interaktivního opusu. Podle kurátora se u ní postava ďábla skrývá nejen v detailu, ale i v dualitě protikladů. Pozorovatel na výstavě projde rájem a nahlédne i za brány pekla.

Obrazy zaplněné lidskými příběhy připomínají vizuální bludiště, jakési mentální mapy či kroniky lidských životů, které navíc doplňuje aktivní vrstva rozšířené reality. Médium malby je samo o sobě sice soběstačné, ale aplikace, která vytvoří další rozměr a příběh uvede do pohybu, podle autorky umožňuje divákům "představit si, co může dít v obrazech, když se na ně nikdo nedívá".

O umělkyni

Radka Bodzewicz (1991) absolvovala pražskou Akademii výtvarných umění v ateliérech sochařství (u Jindřicha Zeithammla) a grafiky (u Vladimíra Kokolii). Během roku 2016 studovala na Robert Gordon University-Gray’s School of Art ve skotském Aberdeenu a obdržela grant The Elizabeth Greenshields Foundation. V roce 2018 se stala finalistkou berlínské ceny Leinemann-Stiftung für Bildung und Kunst Award. Vystavuje od roku 2014. Mezi důležité projekty, kterých se účastnila, patří například výstava Přirozený svět (Prague House, Brusel), Negativní realismus (České centrum, Berlín), Všechnu moc imaginaci (Drážďany). Výstava Ztracený ráj završuje třídílný autorský projekt (Božská komedie v Bold Gallery, 2020 a In illo tempore ve Špálově galerii, 2022). V roce 2020 byly její práce zařazeny do aukce Umění 20. století v prestižní londýnské aukční síni Sotheby´s.

Aplikace rozšířené reality je k dispozici prostřednictvím QR kódu přímo v galerii.

Komentované prohlídky a doprovodný program jsou uvedeny na webových stránkách galerie.

BOLD GALLERY

U Měšťanského pivovaru 6a

170 00 Praha 7 - Holešovice

https://www.boldgallery.art/

ČTK ke zprávě vydává obrazovou přílohu, která je k dispozici na adrese http://www.protext.cz.