Chudoba v ČR: Ekonom Štěpán Křeček promluvil o skrytém "švindlu", kterého si lidé při nákupu potravin málokdy všimnou

Inflace, nákup, obchod - Ilustrační snímek
Inflace, nákup, obchod – Ilustrační snímek
Foto: Profimedia
Rudolf Šindelář | Redaktor
[email protected]
Publikováno: 23. 7. 2022

Na stále rostoucí náklady reagují obchodníci chytrým »švindlem«. Potraviny jsou totiž čím dál tím dražší a řada výrobců řeší, jak to udělat, aby si koncový zákazník kupoval jejich zboží pořád stejně i přes zvyšující se míru inflace. V obchodech si tak mnoho lidí ani nevšimlo, že se zmenšují jejich oblíbené produkty. O tomto jevu pro ŽivotvČesku.cz promluvil ekonom Štěpán Křeček, který je zároveň ekonomickým poradcem premiéra Petra Fialy (58). "Zmenšování balení při ponechání původní ceny je jednou z forem inflace, která se používá hlavně u sortimentu, u kterého jsou lidé citliví na cenu," uvedl.

Míra inflace v zemích Evropské unie v červnu vystoupila na rekordních 9,6 procenta, oznámil evropský statistický úřad Eurostat. V květnu spotřebitelské ceny meziročně vzrostly o 8,8 procenta. Nejvyšší inflace je v pobaltských zemích, Česká republika má s hodnotou 16,6 procenta čtvrtou nejvyšší inflaci v unii.

Pokud pak jde o skrytou inflaci, není to nová taktika obchodníků. Inflační zmenšování zboží je ale nyní opět v trendech, protože průmysl se potýká s prudkým růstem nákladů na vše od pšenice přes rostlinné oleje po energii.

"Klasickým příkladem jsou cukrovinky, u kterých si lidé zafixovali, kolik peněz stojí. V případě, že by došlo k cenovému růstu u těchto cukrovinek, výrazně by se snížila poptávka zákazníků, proto zdražování často probíhá skrytým způsobem. I to však má své limity. Známý je případ čokolády Toblerone, která má specifický tvar. Výrobce se rozhodl zmenšit balení, tak že zvětšil rozestupy mezi jednotlivými trojúhelníčky čokolády. To však narazilo na mohutný odpor spotřebitelů," uvedl pro ŽivotvČesku.cz ekonom Štěpán Křeček.

Prvním, kdo o tomto jevu zmenšování objemu zboží informoval, byl americký novinář a humorista Art Buchwald, a to ve svém sloupku nazvaném »Balíčková inflace«, který vyšel v roce 1969. Tato praktika se rozšířila v 70. letech, kdy výrobci hledali kreativní způsoby, jak ochránit své ziskové marže před růstem nákladů a stagnací růstu, uvedl to zpravodajský server Bloomberg.

"Další způsob zakrývání inflace spočívá ve změně složení produktu, kterému zůstane velikost původního balení a nezmění se mu cena. Například cukr se nahradí glukózovým sirupem či sladidly, která jsou levnější. Sice se tím mírně změní chuť, ale mnozí zákazníci si toho nevšimnou. Výrobce pak argumentuje, že ke změně složení došlo kvůli odlišným vlastnostem nově používaných surovin či kvůli odlišným chuťovým preferencím v různých zemích. Někdy však tato argumentace má doslova komické rozměry, kdy se například sníží podíl drahé ovocné složky v produktu a výrobce se snaží lidem namluvit, že pak jim daný produkt chutná více," popsal pro ŽivotvČesku.cz zkušený ekonom a poradce premiéra ČR s tím, že současný jev »skryté inflace« se týká řady produktů - od čokolády přes chipsy, cereálie až po polévku, a dokonce i krmiva pro psy a pracího prášku. 

"Výrobce má samozřejmě právo, aby si sám určil, jak velká balení a s jakým složením bude své produkty vyrábět. Problém však spočívá v tom, že mnozí spotřebitelé výrobky kupují v domnění, že jsou stále stejné. Proto je důležité, aby lidé kontrolovali gramáž a složení jednotlivých výrobků. Za podvodné lze považovat jednání, kdy se údaje na etiketě rozchází s realitou. To se bohužel také děje, kdy je například drahé hovězí maso nahrazováno levnějším vepřovým masem. Tyto případy postihuje Česká obchodní inspekce. Udělované pokuty jsou však často tak směšné, že výrobci klidně zaplatí pokutu, ale nezjednají nápravu. Proto by bylo vhodné, aby za opakované odhalení podvodů výrazně narůstaly udělované pokuty," zdůraznil Štěpán Křeček pro ŽivotvČesku.cz.

Cokoli se prodává v jakémkoli balení, může být zmenšeno. Někdy zůstane cena menšího produktu stejná, jindy je snížena neúměrně poklesu velikosti nebo hmotnosti, takže si zákazníci hůře uvědomují, že za své peníze dostávají méně.

"Bohužel lidé si již zvykli, že ke klamání různého druhu dochází a v zásadě ho bereme jako samozřejmé. Stačí se podívat, jak vypadají výrobky v reklamách a jaké je realita. Asi největší na první pohled patrný rozdíl je v nabídkách fastfoodů, kdy se nám do rukou v podstatě nikdy nedostanou produkty z reklamních obrázků a sendviče mají v realitě méně ingrediencí," dodal ekonom pro ŽivotvČesku.cz.

Diskutujme slušně. Pravidla diskuze na portálu ŽivotvČesku.cz.